Annonce
Indland

Flere chefer tjekker ansøgere på Facebook

Foto: Borberg Thomas

Virksomheder bruger i stigende grad Facebook til at danne sig et billede af de jobsøgende.

Facebook, LinkedIn og en søgning på Google er nogle af de værktøjer, som chefer og HR-chefer i stadig stigende grad tager i brug for at finde ud af mere om de mennesker, der søger job hos virksomhederne.

Hvor det i 2013 var hver fjerde virksomhed, der brugte Facebook til at finde oplysninger om en potentiel ny medarbejder, er det nu knapt halvdelen, viser en undersøgelse foretaget af Konsulenthuset Ballisager.

En af virksomhederne er Dustin Group, hvor HR-chef Morten Jakobi siger:

- Når man tager folk ind i en virksomhed, tager man dem ikke kun ind i et job. Man tager dem også ind i en kultur, og virksomhedskulturen er utrolig vigtig.

- Så jeg synes, at det er rigtigt vigtigt at finde nogen, som selvfølgelig matcher kulturen.

Indhold på en Facebook-profil er principielt offentligt tilgængeligt. Men man kan lukke sin profil lidt til, hvis man ikke vil have, at arbejdsgiveren kigger med, anbefaler Jakob Linaa Jensen, forskningschef i sociale medier på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX.

- Det moralske spørgsmål er, om det er i orden, at arbejdsgiveren går ind og henter de her oplysninger. Det er relevant at hente et online-CV på LinkedIn og se, hvor folk har arbejdet. Om det er relevant, hvad folk laver i deres privatliv, kan man nok diskutere, siger han.

Forskningschefen nikker genkendende til, at arbejdsgiverne i stigende omfang kigger på ansøgeres profiler på sociale medier, og at en del mennesker vil betragte det som en form for dyneløfteri.

- Vi har en kultur i Danmark, hvor vi skelner meget mellem det offentlige og private. Men det skel er under afvikling i disse år, siger Jakob Linaa Jensen.

Konsulentbureauet Ballisager har spurgt 854 arbejdspladser, hvordan de tjekker ansøgeres baggrund.

* 90 procent trækker referencer fra tidligere arbejdsgivere (73 procent i 2013).

* 67 procent kigger på ansøgerens LinkedIn-profil (46 procent i 2013).

* 45 procent foretager en Google-søgning (39 procent i 2013).

* 43 procent kigger på ansøgerens Facebook-profil (25 procent i 2013)

* 6 procent kigger på ansøgerens Twitter-profil.

* 5 procent kigger på ansøgerens Instagram-profil.

  • Foto: Borberg Thomas
Annonce
Indland

86.000 danskere er afhængige

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Annonce
Annonce
Dølle

Regn skabte smat på pladsen - men nu skinner solen igen

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Dølle

Næsten historisk: - En af de dage med allerflest i teltet

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Nykøbing

Jubel i Nykøbing: Nyslået Lotto-millionær

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Slagsmål, spyt og vold: Travl aften for politiet på Dølle

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Guldborgsund

Millionfremgang hos lokal brugs

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Annonce
Annonce
Dølle

Kæmpe p-kaos på Dølle: - Har aldrig oplevet noget lignende

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Guldborgsund

Præst til rørt familie: - Han kan stadig være jeres forbillede

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik