Folkeskolerne har i gennemsnit barberet 46 timer af elevernes skoleforløb fra 1. til 9. klasse.
Eksperterne er enige om, at der skal flere undervisningstimer til, hvis danske skoleelever skal blive bedre til at læse.
Men i de sidste tre år er udviklingen gået stik modsat, skriver Politiken.
For danske folkeskoler har i gennemsnit barberet 46 timer af elevernes skoleforløb fra 1. til 9. klasse, viser en ny opgørelse fra Undervisningsministeriet.
Den fortæller også, at ni procent af alle folkeskoleelever fra 1. til 9. klasse i et eller flere fag ikke får det minimumstimetal, som loven kræver. Et tal, der i forvejen ligger under det vejledende timetal, som Undervisningsministeriet selv anbefaler.
De ni procent i 2008-2011 er en tredobling i forhold til den forudgående periode 2005-2008, hvor blot tre procent af eleverne fik for få timer.
Udviklingen er dybt bekymrende, siger professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet:
- Desværre har der været for lidt fokus på diskussionen om undervisningstimer. Det har meget handlet om, hvor mange elever der må være i klasserne, siger han til Politiken.
Lærerforeningens formand Anders Bondo Christensen er også utilfreds:
- Politikerne står i kø for at tale om, at vi skal have verdens bedste folkeskole, men så skal eleverne også have nogle undervisningstimer, siger han til Politiken.
Undervisningsminister Troels Lund Poulsen mener, at "tallene skal tages med forsigtighed".
- Sidste gang, vi undersøgte minimumstimetallet, var der fejl i indberetningerne. Vi er ved at få kortlagt, om tallene er rigtige. Men det er utilfredsstillende, hvis der er elever, der får for lidt undervisning, siger ministeren til Politiken.
- Det er klart, at der er nogle skoler og kommuner, der vil blive holdt et vågent øje med, understreger han.
De manglende timer ligger hovedsageligt i dansk på 1.-3. klassetrin og historie på 4.-6. klassetrin.
/ritzau/