DSB kæmper for at beholde vedligeholdelsen af Øresundstog i Danmark, når DSBFirst i Sverige skifter operatør.
Afviklingen af det underskudsgivende DSBFirst i Sverige risikerer at koste op mod 50 danske arbejdspladser yderligere. Det franske togselskab Veolia overvejer at flytte vedligeholdelsen af togene til Sverige, når de overtager driften til december.
Godt 50 medarbejdere har hidtil været beskæftiget med teknisk vedligeholdelse af de tilsammen næsten 100 togsæt i Øresundsregionen.
Til december overtager det franske selskab Veolia driften af de svenske tog - 66 togsæt - og samtidig overvejer selskabet med de svenske ejere i ryggen at flytte vedligeholdelsesarbejdet.
Den danske del af DSBFirst har 34 toge i Øresundstrafikken, og de skal fortsat vedligeholdes i Danmark.
Det oplyser vedligeholdelsesdirektør Lars Wrist-Elkjær.
Togene har hidtil været teknisk vedligeholdt hos DSB Vedligehold ved Svanemøllen i København.
- Nu har svenskerne ønsket at satse på togfabrikken Bombardier som fremtidig vedligeholder af togene, siger han.
- Intet er afgjort endnu, men i værste fald risikerer vi at miste arbejde til omkring 50, siger Lars Wrist-Elkjær.
Han håber på et fortsat godt samarbejde med Bombardier.
- Gennem de seneste ti år har vi forbedret togenes driftsstabilitet fra 4000 til 20.000 kilometer mellem nedbrud, sige vedligeholdelsesdirektøren.
/ritzau/