Danskerne får stadig flere muligheder for at bruge GPS-baserede tjenester til smartphones.
Kun få danske virksomheder og offentlige institutioner har taget de GPS-baserede applikationer til sig i markedsføringen. Men der bliver flere og flere, og nu satser Frederiksberg Bibliotek på app?en Foursquare for at komme tættere på bibliotekets brugere.
- Vi skal være der, hvor vores brugere er, og det inkluderer naturligvis også smartphonen. Via Foursquare gør vi os mere synlige i lokalområdet og man skal hurtigt kunne se, hvad der rør sig på biblioteket, siger Tina Pihl, konstitueret stadsbibliotekar og fortsætter:
- Vi starter jomfrueligt ud, men vi håber, at vi gennem vores eksempel og erfaringer kan være med til at bane vejen for andre biblioteker og offentlige kulturinstitutioner.
Foursquare er en GPS-baseret tjeneste til smartphones, som gør det muligt at se for eksempel caféer, restauranter, museer og andre ting i nærheden af, hvor man befinder sig.
På verdensplan er der over 10 millioner brugere af Foursquare, som er størst i hjemlandet USA. Med applikationen Foursquare installeret på sin smartphone kan man få adgang til særlige tilbud og samtidig dele sine bedste tips og oplevelser med andre.
Frederiksberg Biblioteket lægger ud med en indsats rettet mod studerende, som gennem Foursquare får adgang til en VIP-studieplads, der er en forkromet udgave af bibliotekets populære studiepladser.
Samtidig er der chokolade til alle, der tjekker ind på Frederiksberg Hovedbibliotek med Foursquare.
- Vi satser på de studerende først, fordi de i høj grad allerede bruger sociale medier som Foursquare. Men vi håbe, at alle, der har lyst, tjekker ind og deler tips om biblioteket, siger Kasper Hagel Madsen, koordinator for Det Virtuelle Bibliotek på Frederiksberg Bibliotek.
/ritzau/