Hygge og selvtilfredshed driver frivilligt socialt arbejde. Organisationer er begyndt at lokke frivillige med personlig tilfredsstillelse.
Selvfølelsen har godt af at hjælpe samfundets svageste. I en rundspørge fra Politiken Research angiver de frivillige sociale organisationer, at den personlige tilfredsstillelse ved at hjælpe andre er den primære drivkraft bag de frivilliges ulønnede arbejde.
71 procent af de 183 organisationer i rundspørgen angiver således, at deres frivillige primært drives af glæden ved at hjælpe andre.
44 procent nævner det sociale udbytte som primær drivkraft. Kun 28 procent angiver muligheden for at skabe samfundsforandringer som drivkraft bag det ulønnede arbejde.
De frivillige organisationer er godt klar over, at man kan lokke de frivillige med, at de både gør noget godt for sig selv og for samfundets svageste, mener seniorforsker ved SFI Torben Fridberg.
- Det er selvfølgelig en forudsætning, at frivillige er altruistiske, men hvis ikke det er sjovt, og man ikke selv får noget ud af det, så gider man ikke, siger han til Politiken.
- Før var det næsten skamfuldt at sige, at man også lavede frivilligt arbejde for egen vindings skyld, men det er nu blevet helt accepteret, siger generalsekretær Henrik Stubkjær fra Folkekirkens Nødhjælp, hvor man opfordrer folk til at blive frivillige for at gøre gode gerninger, men de lægger ikke skjul på, hvad den enkelte frivillige får ud af det.
- Vi siger også helt åbent, at det ikke er dårligt at have frivilligt arbejde på sit CV. Man får en række kompetencer, som man senere hen kan bruge på arbejdsmarkedet, og det spiller vi da også på, siger Henrik Stubkjær.
/ritzau/