Ifølge Vejdirektoratets beregninger er det samlede årlige forbrug af vejsalt i Danmark omkring 300.000 ton - men hvor kommer al den salt fra?
Ifølge Vejdirektoratets beregninger er det samlede årlige forbrug af vejsalt i Danmark omkring 300.000 ton - men hvor kommer al den salt fra?
Den kommer langvejs fra. Faktisk kommer rigtig meget af den salt, der bliver brugt på vejene i Danmark, hele vejen fra Tunesien. Det skriver DR.
Hos GC Rieber Salt i Fredericia er der et kæmpe saltlager, som i skrivende stund indeholder omkring 10.000 ton salt, der er sendt til Danmark direkte fra Middelhavet.
- Saltet kommer fra Tunesien, hvor det bliver inddampet af havvand. Der går typisk 10-12 dage fra, det er lastet i Tunesien, til det er hos os, siger Kim Konradsen, der er salgschef i GC Rieber Salt.
I Tunesien bliver der pumpet saltholdigt vand ind i store bassiner. Herefter bliver vandet fordampet, og så er der masser af salt tilbage, der kan sendes nordpå.
Kim Konradsen understreger, at der er forskel på den salt, der bliver sendt op til saltspredning, og densalt, der står på middagsbordet. Vejsaltet er ikke egnet til konsum.
- Vi har både på vej fra Tunesien hele tiden, og der kommer også både i denne uge, siger Kim Konradsen.
GC Rieber Salt får langt størstedelen af deres salt fra Tunesien, men noget af det kommer fra Tyskland. Også lande som Spanien og Egypten producerer salt, som man kan bruge til vejene i det kolde nord.