Butikkerne skal ikke konstruere kunstige situationer for at tjekke medarbejdernes ærlighed, mener HK Handel.
I modsætning til Dansk Erhverv (DA), så bryder ledelsen i HK Handel sig ikke om, at en butiksledelse tjekker, om en ansat er ærlig ved at lade en anden medarbejder friste til ulovligheder - under dække af at være kunde.
- Det er fuldstændig ude i hampen, siger faglig chef hos HK Handel, Kim Jensen til Ritzau.
- Hvis man mener en medarbejder svindler med kassen, så skal man kontrollere medarbejderen i forhold til kassen. Man skal ikke kontrollere medarbejderen i forhold til andre menneskers penge, siger han.
Kim Jensen er fortørnet over, at Aldi har kørt sag mod en fyret medarbejder under påstand om, at hun stak en hundredekroneseddel til sig selv, som en angivelig kunde havde overrakt hende med besked om, at den var fundet på butiksgulvet.
- Det man har foretaget sig i Aldi er så langt ude, som noget overhovedet kan være. Man skaber en situation, hvor der ikke er nogen, der har mulighed for at kontrollere noget som helst, siger Kim Jensen.
Ifølge Dansk Erhvervs advokat Marianne Andersen er Aldis fremgangsmåde i overensstemmelse med et protokollat til en hovedaftale mellem DA og LO om den slags kontrolforanstaltninger, men det mener Kim Jensen ikke.
- Da LO og DA lavede en aftale om kontrolforanstaltninger, havde man jo ikke forestillet sig en situation som den, der har været i Aldi.
Man skal ikke lave et ærlighedstjek, hvis det foregår på denne her måde. En kontrol skal foregå på en etisk og moralsk forsvarlig måde, siger Kim Jensen.
/ritzau/