Folketinget kan ikke behandle en betalingsring omkring København uden en miljøvurdering, fastslår ekspert.
Regeringen kan godt glemme alt om at sende den omdiskuterede betalingsring til behandling i Folketinget allerede til februar.
Det kræver nemlig, at projektet på forhånd er blevet miljøvurderet, og en sådan vurdering tager som minimum tre-fire måneder.
Det fastslår miljøjurist Peter Pagh Rasmussen, Aarhus Universitet.
- De skal have en miljøvurdering, der belyser alle relevante alternativer, og den skal foreligge for Folketinget, inden de kan beslutte et endeligt projekt, og det tror jeg ikke på, at de realistisk kan, siger han.
- De kan godt beslutte, at man vil have en betalingsring og bevilge pengene. Men hvis man beslutter, hvor betalingsringen skal ligge, skal der være indhentet en miljøvurdering på forhånd, siger Peter Pagh til Ritzau.
Miljøvurderingen, den såkaldte VVM, Vurdering af Virkninger på Miljøet, kræves, når der foretages større omlægninger som for eksempel vejsystemer.
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har ellers sagt, at han i begyndelsen af det nye år regner med at præsentere et lovforslag med regeringens præcise bud på betalingsringens placering, prisniveau og undtagelsesbestemmelser for særlige befolkningsgrupper.
Han skriver dog i en mail til Politiken, at han endnu ikke ved, om der er behov for en egentlig VVM-undersøgelse.
"Det afgørende er, at alle aspekter bliver grundigt belyst, og at alle relevante parter får mulighed for at blive hørt," skriver ministeren.
Gentoftes borgere er nogle af dem, der kommer til at krydse betalingsringen, når de skal på arbejde i København, og den manglende miljøvurdering møder kritik fra Gentoftes borgmester Hans Toft (K).
- Betalingsringen vedrører jo flere hundrede tusinde mennesker. Man må jo belyse de miljømæssige konsekvenser, som man gør med alle andre store projekter, siger Hans Toft til politiken.dk.
/ritzau/