Vejkanter langs danske statsveje skal udnyttes, så der kommer flere insekter og mere biodiversitet.
Det skal ske ved at skabe endnu et spor til insekter.
Det siger transportminister Thomas Danielsen (V).
- Hver en meter infrastruktur, som vi laver fremadrettet, hvor vi har gravmaskinerne ude, så skal rabatterne laves med fokus på insektfremmende tiltag, siger han.
I forbindelse med udbygningen af E45 mellem Vejle og Aarhus bliver der skabt en "decideret insektmotorvej" - et pilotprojekt, som strækker sig over 46 kilometer.
- Det her er helt unikt, at vi laver en korridor, der forbinder Danmark på kryds og tværs - og dermed giver mulighed for, at insekterne kan sprede sig, siger Thomas Danielsen.
Fredag har transportministeren og biologer været i området, hvor den nye korridor skal etableres.
Her har emnet været vigtigheden af tiltagene for at skabe en bedre biodiversitet, og hvordan rabatterne skal passes, lyder det.
Korridoren skal vedligeholdes, så invasive plantearter ikke overtager arealerne.
Insektkorridor er ifølge professor i biologi på Aarhus Universitet, Trine Bilden, et godt initiativ.
- Jeg synes umiddelbart, at det er en god nyhed og positivt, at man vil prøve at sammentænke løsninger, der giver bedre forhold for de vilde insekter og vores vejnet, siger hun.
Korridoren ved E45 skal være sammenhængende, og blandt andet træer og buske ryddes.
Arealet og størrelsen er også særlig vigtig ifølge Trine Bilden.
- Der er et potentiale for, at der vil kunne være nogle store arealer, som vil blive lagt ud. Danmark står jo over for en udfordring med at identificere arealer, der skal lægges ud til mere vild natur og mere biodiversitet, siger hun.
Insekterne skal tilbage i luften langs vejene, og det skal være med vejdirektoratet i spidsen ifølge transportministeren.
- På globalt plan har vi en enighed om, at vi står i en historisk krise i forhold til biodiversitet og insekter, siger han.
Der er næsten 8000 kilometer vejkanter langs statsvejene, og de skal bruges til at skabe mere biodiversitet og flere insekter, lyder det fra ministeriet.
Det kommer ikke til at betyde noget for vedligeholdelsen af vejene eller færdselssikkerheden.
/ritzau/