På Tune skole sidder eleverne klar på stolen, når timen begynder. Klokken ringer to minutter før, timen begynder, og det er effektivt mod sløseri.
7.58 ringer klokken første gang på Tune Skole i Greve. Eleverne ved nu, at de skal begive sig mod klasseværelset. Klokken 8.00 ringer klokken igen, og nu sidder børnene klar i klasseværelset.
Med meget simple midler har Tune Skole løst problemet med, at børnene kommer dryppende efter, at timen er begyndt.
- Undervisningen begynder ofte tre til fire minutter tidligere, end før skolen indførte et ekstra ring, fordi eleverne og lærerne er klar til at begynde undervisningen til tiden, siger skoleleder Lars Djuraas fra Tune Skole.
Han har regnet sig frem til, at det lille trick med at ringe med klokken to minutter før, timen begynder, betyder to ugers ekstra undervisning i løbet af et år.
Tune Skole kalder projektet Teaterring, og i forbindelse med projektet har skolen også haft fokus på, at forældrene og eleverne selv skal tage ansvar for, at eleverne møder til tiden.
Derfor stiller lærerne ikke spørgsmål, når en elev kommer for sent. I stedet noterer læreren det, og hvis det sker tre gange inden for kort tid, ringer skolen til forældrene.
- Forældrene og eleverne bakker op om projektet og bærer hovedansvaret for succesen. Eleverne vil ikke komme for sent, og forældrene hjælper dem med at komme af sted, siger skoleleder Lars Djuraas.
Det ekstra ring har også betydet, at lærerne står klar i klasseværelset, når børnene kommer fra frikvarter, og det giver færre konflikter.
Tidligere blev et skænderi fra skolegården ofte fortsat i klasseværelset, men nu er læreren allerede i klasselokalet, når eleverne kommer ind.
/ritzau/