Københavns Kommune betaler over en million kroner for brintbil, der skal bruges som normal tjenestebil.
Københavns Kommune er klar til at betale op til 1,6 millioner kroner for en enkelt brintbil. Og bilen skal ifølge kommunen bruges som helt almindelige tjenestebil.
Det er i forbindelse med en grøn strategi, at kommunen vil købe mellem fem og 10 nye brintbiler. Til det køb er kommunen klar til at betale 8,1 millioner kroner. Prisen kan altså blive 1,6 millioner kroner stykket, hvis det ender med fem biler.
De dyre biler får hård kritik fra Liberal Alliances medlem af Københavns Borgerrepræsentation, Lars Dueholm.
- Det er rigtig, rigtig mange skattepenge, der bliver hældt i et projekt, som ikke batter en hujende fis. Jeg ser det dybest set som et prestigeprojekt for borgmesteren, så han kan være en stor mand og sige, han er med på brintbølgen, siger Lars Dueholm.
Det er teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF), der står bag indkøbet af brintbiler. Og han siger, at det handler om meget mere end blot en bil.
- Man skal forstå, at det ikke handler om at købe en bil. Det er en del af en erhvervsstrategi, hvor vi vil satse på fremtidens miljørigtige teknologier.
- Hvis vi skal blive CO2-neutrale i 2025, skal vi være villige til at satse på ny teknologi. Vi kan forhåbentlig blive et forsøgslaboratorium for brintbiler, når vi kommer længere frem, siger Bo Asmus Kjeldgaard.
Lars Dueholm køber langtfra argumentet om, at København er med til at udvikle en ny teknologi ved at købe mellem fem og 10 nye brintbiler.
- At vi køber fem eller 10 brintbiler betyder jo intet for brintteknologien på verdensplan, men det betyder, at københavnerne skal hælde otte millioner kroner ud til ingenting, siger til Lars Dueholm.
SF-borgmesteren er overbevist om, at kommunen er med til at fremme udviklingen.
- Helt sikkert. Det her er lille bidrag, men det kan godt blive stort, når det kommer til at køre, siger Bo Asmus Kjeldgaard.
/ritzau/