Annonce
Indland

Kommuner savner større spillerum til at sænke farten i byer

Giv os bedre muligheder for at forbedre sikkerheden på byvejene, lyder ønske fra kommuner på eksperthøring.

Det skal være lettere for landets 98 kommuner at sænke fartgrænser i byerne.

Sådan lyder ønsket fra Kommunernes Landsforening (KL) torsdag under en eksperthøring i Transportministeriet.

- Vi vil gerne have videre rammer for at tage de her beslutninger. Det handler både om trafiksikkerhed, tryghed, miljø og støj i byerne, siger projektchef Steffen Rasmussen, KL.

Som det er nu, er myndigheden på området delt mellem kommunerne og politiet.

Så politiet skal inddrages og sige god for det, før en kommune kan få lov til at sænke fartgrænsen.

Det er bureaukratisk og giver også en uensartet praksis landet over, lyder indvendingen.

Eksempelvis er det ifølge Steffen Rasmussen nemmere at komme igennem med ønsket om lavere fartgrænser for kommuner på Fyn.

Omvendt er det vanskeligere for kommunerne i København og i Nordsjælland, påpeger han.

- Der er forskellige praksis i politikredsene, og det er ikke hensigtsmæssigt, siger Steffen Rasmussen.

Det er transportminister Benny Engelbrecht (S), der har inviteret eksperter og aktører på området til en høring om sagen.

Der kan være flere forskellige grunde til, at en kommune ønsker lavere hastigheder end grænsen på 50 kilometer i timen.

Men ofte er det drevet af ønsket om at skabe større tryghed for bløde trafikanter som fodgængere og cyklister.

Næsten otte ud af ti dræbte og tilskadekomne i trafikken er bløde trafikanter i byerne.

Politiet ser ikke sig selv som en stopklods for kommunerne, lyder det fra konsulent Jørn Pakula Andresen, Rigspolitiet.

- Vi er ikke principielt imod nedsættelse af hastigheden. Men vi skal følge den bekendtgørelse, der nu engang er, siger han.

I Rådet for Sikker Trafik påpeger direktør Mogens Kærgaard Møller, at en nedsættelse af hastigheden ikke er meget værd, hvis ikke den håndhæves.

- Den politimæssige kontrol er reduceret.

- Så vi kan godt tale om hastighedsnedsættelse. Men det skal følges op af nogle, der håndhæver den, siger han og efterlyser mere kontrol af de nuværende hastighedsgrænser som en begyndelse.

Transportministeren siger, at han har lyttet til ønskerne og nu vil overveje, om de kan give anledning til politiske initiativer.

Annonce
Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Annonce
Annonce
Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Lolland

På Lolland dumper hver tredje elev i 9. klasse dansk og matematik

Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Annonce
Annonce
Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Regn skabte smat på pladsen - men nu skinner solen igen

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle