På landets folkeskoler har lederne og lærerne et meget forskelligt billede af, hvordan det står til med inklusionen.
På landets folkeskoler har lederne og lærerne et meget forskelligt billede af, hvordan det står til med inklusionen. Det viser en ny undersøgelse, skriver Avisen.dk.
Mens fire ud af fem skoleledere erklærer sig enten "enig" eller "meget enig" i målsætningen om, at elever fra specialskoler i højere grad skal deltage i den almindelige undervisning, gælder det samme kun for en ud af fem lærere.
Forskellen er bekymrende, mener skoleeksperten Niels Egelund, som har været projektleder på undersøgelsen, der er gennemført af Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik og SFI på vegne af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, Finansministeriet og KL.
- Der vil altid være en forskel på skolelederne og lærernes syn, men - at gabet mellem deres holdninger er så stort - er meget problematisk, siger Niels Egelund til Avisen.dk.
Over en tredjedel af lærerne svarer, at de "slet ikke" er blevet tilbudt kompetenceudvikling. Modsat mener langt over halvdelen af lederne, nemlig 74 procent, at deres skole har en strategi for arbejdet med inklusion.
De forskellige opfattelser holder dog ikke formanden for skolelederne, Claus Hjortdal, vågen om natten.
- Der er ikke noget galt i, at man opfatter inklusionsindsatsen forskelligt. Som skoleledere ser vi det store billede, og hvordan det ser ud med ressourcerne. Lærerne ser på deres egen undervisning, og derfor svarer de anderledes end lederne, siger han til Avisen.dk.
Undersøgelsen viser samtidig, at kun 26 procent af landets skoler har en uddannet inklusionsvejleder.
En af dem er 51-årige Vibeke Christensen fra Byskolen i Helsingør. Hun er godt klar over, at nogle af hendes kollegaer ikke altid føler sig klædt på til at varetage inklusionen.
- Opgaven kan godt nogle gange føles uoverskuelig, fordi man for eksempel skal håndtere nogle børn, som måske slår andre børn, siger hun til Avisen.dk.
Regeringen, har netop nedsat en ekspertgruppe, der skal se på udfordringerne på inklusionsområdet og give anbefalinger til, hvordan de enkelte skoler bedst kan håndtere inklusionen.