Måden at opgøre undervisningstiden på er så vidt forskellige fra land til land, at det på ingen måde kan sammenlignes, mener Danmarks Lærerforening.
Danmarks Lærerforening går nu i rette med påstanden om, at danske lærere skulle være blandt de lærere, der brugt mindst tid bag katederet sammenlignet med lærere i andre lande.
En analyse fra Dansk Erhverv offentliggjort i Berlingske Tidende konkluderer, at danske folkeskolelærere indtager en 29. plads ud af 32 OECD-lande, når det gælder tiden til undervisning.
- Men de tal holder ikke, siger formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.
- Tallene er helt ubrugelige til en sammenligning, og det har vi dokumenteret for flere år siden, siger Bondo Christensen, der kalder historien "useriøs".
Danmarks Lærerforening har tidligere kritiseret opgørelsen af undervisningstiden, fordi landene opgør tallene meget forskelligt.
Ifølge et notat fra foreningen ville Danmark komme på en 14. plads, hvis vi vælger at tage pauser med - som for eksempel USA, Spanien, Irland og Slovakiet gør.
Havde vi i stedet indberettet det maksimale undervisningstimetal - og som for eksempel Belgien og Skotland gør - ville Danmark blive placeret på en 8. plads på OECD's rangliste.
Og valgte vi som eksempelvis Holland at indberette det maksimale timetal inklusiv pauser, ville vi være nr. 2 og dermed det land, hvor lærerne underviser næstmest i verden - kun overgået af USA.
/ritzau/