Karaktergivning i alle fag fra 6.-klasse er ingen god idé, mener lærerne. Men det mener erhvervslivet.
Skolelærerne mener, at regeringens forslag om karaktergivning i alle fag til elever fra 6.-klasse er ligegyldigt og ren symbolpolitik.
Det skader måske ikke. Men det gavner heller ikke.
Det siger formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, efter at undervisningsminister Tina Nedergaard (V) - inden fremlæggelsen af regeringens folkeskolereform onsdag - udtalte, at skolerne skal give karakterer i alle fag fra 6.-klasse.
Omvendt mener erhvervsorganisationerne, at flere karakterer i skolen er en god idé.
- Vi synes, det er en god ide at give karakterer fra 6.-klasse, da det er vigtigt, at elev og forældre tidligt kan få en indikation på, hvordan barnet klarer sig. I dag får skolebørn deres første karakterer i 8.-klasse, og så er der jo ikke meget tid til at rette op på fagligheden, hvis man først her bliver klar over, at man ligger lavere, end man troede, siger forskningspolitisk chef i DI Charlotte Rønhof.
Undervisningeminister Tina Nedergaard siger, at det er helt centralt, man kan læse og regne.
- Men jeg tillægger alle fag i folkeskolen lige stor betydning. Hvis fagene ikke er vigtige, skal eleverne ikke undervises i dem. Det stærkeste signal, jeg kan sende, er, at skolerne skal give karakterer i alle fagene fra 6.-klasse, siger Tina Nedergaard til Politiken.
Hertil siger skolelærernes formand:
- Vi har meget mere brug for nogle udspil om, hvordan lærerne får mulighed for at lave bedre undervisning. Vi har rigeligt med regler og kontroller, siger Anders Bondo Christensen.
Han mener ikke, at forslaget om karakterer i alle fag fra 6. klassetrin skaber større faglighed, og han mener samtidig ikke, at der fra erhvervslivet er et pres for den øgede karaktergivning i folkeskolen ud over den naturlige afgangsprøve fra 9.- og 10.-klasse.
Den udtalelse imødegås både af DI og Dansk Erhverv.
/ritzau