Annonce
Indland

Lærerformand: Flere skoletimer bryder ikke social arv

Hvis den negative sociale arv skal bekæmpes, så skal der mere fokus på kvalitet frem for kvantitet i undervisningen, lyder det fra formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen. Foto: /ritzau/Christensen Mathias/arkiv

Skal den negative sociale arv brydes, så kræver det mere kvalitet i undervisningen, mener lærerforening.

Hvis man i fremtiden vil undgå, at dårlige læse- og regnefærdigheder går i arv i generationer, så kræver det, at lærerne får bedre mulighed for at forberede sig, mener Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening.

- Vi skal satse på, at eleverne får en undervisning af høj kvalitet. Det er langt vigtigere end at få meget undervisning. Vi skal altså vægte kvalitet frem for kvantitet. Der har man prioriteret forkert i Danmark, siger han.

Udtalelsen kommer som reaktion på en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), som ifølge Politiken viser, at børn med akademiske bedsteforældre klarer sig bedre i skolen end børn, hvis bedsteforældre er ufaglærte.

Lærerformanden mener, at de mange undervisningstimer i folkeskolen gør, at lærerne ofte kommer til at lave en undervisning, som rammer gennemsnitseleven.

- Med indførelsen af de lange skoledage har vi i Danmark satset på, at eleverne skal have rigtig mange undervisningstimer. Men det betyder også, at der er meget dårlige muligheder for at skabe kvalitet, siger Anders Bondo Christensen.

- Hvis vi skal løfte de elever, som ikke har den nødvendige opbakning hjemmefra, så kræver det, at læreren har tilrettelagt undervisning, der er målrettet den elev, lyder det.

Den nye analyse viser, at 87 procent af de børn, der har mindst én akademisk uddannet bedsteforælder, klarer sig godt i de nationale test.

Det gælder kun for 65 procent af de børn, hvis bedsteforældre alle er ufaglærte.

Den sociale arv slår endnu stærkere igennem mellem forældre og børn, hvor 87 procent af børn med mindst en akademisk uddannet forælder klarer sig godt i dansk og matematik.

Det gælder kun for 57 procent af børn af ufaglærte forældre i dansk og 53 procent i matematik.

  • Hver fjerde skolebarn går i klasse med over 24 elever
    Hvis den negative sociale arv skal bekæmpes, så skal der mere fokus på kvalitet frem for kvantitet i undervisningen, lyder det fra formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen. Foto: /ritzau/Christensen Mathias/arkiv
Annonce
Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Annonce
Annonce
Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Lolland

Kommune: Ser med stor alvor på elevers dårlige karakterer

Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle