Det tætte samspil mellem skole og forældre går tabt, når børnene får langt til skole, mener Skole og Forældre.
Flere hundrede folkeskoler er forsvundet fra danmarkskortet de sidste ti år. Og det er en helt forkert udvikling, kritiserer Mette With Hagensen, som er formand for landsorganisationen Skole og Forældre.
For den nære og stærke relation mellem skole og forældre mistes, når folkeskolen lukker, og børnene får længere til skolen.
Det er særligt kritisk, når skolerne lukker i byer, hvor der er langt mellem skolerne, lyder det.
- Nærheden forsvinder jo i og med, at skolerne lukker. Børnene kommer til at gå i skole i den næste by, så har man ikke sin daglige gang på skolen.
- Fordi man sætter sine børn af ved skolebussen og har mindre mulighed for at se og opleve skolen.
Sådan bliver skolen et sted, hvor børnene kommer. Men som forældrene ikke har nogen relation til, mener formanden.
På landsplan er der lukket 325 folkeskoler siden 2006, viser en opgørelse fra Undervisningsministeriet. Det er altså hver femte, som er forsvundet på ti år, skriver Berlingske.
Et godt og solidt samspil med skolen er meget vigtigt for forældrene, fortæller Mette With Hagensen. Men det er udfordrende at bevare det tætte samarbejde, hvis skolen ligger langt fra hjemmet.
- Det bliver sværere for forældre at stille op til skolebestyrelser og engagere sig i klasserne. Så det samarbejde, som skulle være der, det forsvinder, når skolen forsvinder fra landsbyen, siger formanden.
Hos Danmarks Lærerforening er formanden, Anders Bondo Christensen, enig i, at der har negative konsekvenser for både lærere, elever og forældre, når der bliver langt til skole.
Hans største bekymring er, at de mange lukninger kan ødelægge opbakningen til folkeskolen. For når byens folkeskole lukker, og der er langt til en anden, vælger forældrene i stedet friskoler til.
- Det, at man bare opretter friskoler i protest mod, at kommunen lukker den lokale folkeskole, er en uheldig udvikling.
- Det er fint, at der er friskoler, men det skal være fordi, at forældrene ønsker en helt anden skole i en anden pædagogisk retning.
Skolelukningerne har betydet, at mange lærere er blevet flyttet rundt. Og når skoler bliver slået sammen, giver det større klasser, der gør det udfordrende for lærerne at nå rundt til alle elever og sikre den gode undervisning, lyder det.