Selskabet bag forsinket rejsekort var ikke nok opmærksom på problemer hos leverandøren, siger Rigsrevisionen.
Selskabet bag det kommende rejsekort havde ikke i tilstrækkelig grad sikret sig, at leverandøren af det elektroniske kort forstod ønskerne til det system, der skulle indføres for rejserne med tog og busser i Danmark.
Det konkluderer Rigsrevisionen i en undersøgelse af rejsekortet.
Det mangelfulde samarbejde mellem Rejsekort A/S og leverandøren, East-West Denmark ApS, fremtræder hermed som en væsentlig del af forklaringen på, hvorfor rejsekortet er blevet mindst fire år forsinket.
Rigsrevisionen skriver blandt andet, at leverandøren ikke formåede at overholde de aftalte tidsfrister for leveringen af de enkelte dele til modellen for rejsekortet.
- Rejsekort A/S prioriterede at sikre sin juridiske position og reagerede ikke tilstrækkeligt i sin risikostyring på leverandørens problemer med at levere, hedder det i konklusionen.
I forlængelse af disse bemærker konstaterer Rigsrevisionen dog, at der siden 2008 er sket en løbende styrkelse af organisationen og opfølgningen på leverandørens arbejde.
Det ventes, at prisen for at udvikle og installere systemet med et elektronisk rejsekort vil beløbe sig til højst omkring en milliard kroner. Det er et beløb, som holder sig inden for det overordnede budget.
Dertil kommer de interne udgifter hos Rejsekort A/S. Når systemet efter planen tages fuldt i anvendelse i 2014, forventes det, at disse udgifter i alt vil have beløbet sig til godt 350 millioner.
/ritzau/