Selskabet bag forsinket rejsekort var ikke nok opmærksom på problemer hos leverandøren, siger Rigsrevisionen.
Selskabet bag det omstridte rejsekort havde ikke i tilstrækkelig grad sikret sig, at leverandøren af det elektroniske kort forstod ønskerne til det system, der skulle indføres for rejserne med tog og busser i Danmark.
Det konkluderer Rigsrevisionen i en undersøgelse af rejsekortet.
Det mangelfulde samarbejde mellem Rejsekort A/S og leverandøren, East-West Denmark ApS, fremtræder hermed som en væsentlig del af forklaringen på, hvorfor rejsekortet er blevet mindst fire år forsinket.
Rigsrevisionen skriver blandt andet, at leverandøren ikke formåede at overholde de aftalte tidsfrister for leveringen af de enkelte dele til modellen for rejsekortet.
- Rejsekort A/S prioriterede at sikre sin juridiske position og reagerede ikke tilstrækkeligt i sin risikostyring på leverandørens problemer med at levere, hedder det i konklusionen.
I forlængelse af disse bemærker konstaterer Rigsrevisionen dog, at der siden 2008 er sket en løbende styrkelse af organisationen og opfølgningen på leverandørens arbejde.
Hos selskabet bag kortet tages rapporten til efterretning.
- Der er ingen tvivl om, at vi er forsinkede. Men der er allerede kunder, der har glæde af rejsekortet, og endnu flere vil få det de kommende år, siger administrerende direktør i Rejsekort A/S, Bjørn Wahlsten.
Han glæder sig over, at rapporten bakker op om den linje, han har lagt, siden han overtog direktørstolen i 2008.
- Vi er enige i, at det tættere samarbejde med leverandøren danner et grundlag for, at vi får leveret det system, vi forventer, konstaterer Bjørn Wahlsten.
Han håber, at rapporten vil flytte debatten om Rejsekortet væk fra forsinkelser og over på funktionalitet.
- Jeg håber først og fremmest, at vi kan se fremad og fokusere på de oplevelser, som kunderne har med rejsekortet nu, og som de kommer til at få i de kommende år i takt med, at vi ruller det ud over hele Danmark, siger direktøren.
/ritzau/