* December 2000: DSB bestiller 83 IC4-tog til i alt fem milliarder kroner hos italienske AnsaldoBreda. De første togsæt skal leveres i 2002. Alle tog forventes at være leveret og i drift inden 2006.
* November 2002: DSB skriver kontrakt med AnsaldoBreda om yderligere 23 IC2-tog til en samlet en pris på 800 millioner kroner.
* December 2002: DSB aftaler, at togene kan leveres med forsinkelse.
* August 2003: De første togsæt kommer til Danmark, men de er ikke køreklar.
* Februar 2004: De første tog forventes i drift omkring årsskiftet 2004/2005.
* September 2004: Togene forventes nu klar i januar 2006.
* Oktober 2005: Trafikminister Flemming Hansen orienterer trafikudvalget om, at de første IC4-tog alligevel ikke bliver klar ved indgangen til 2006.
* November 2005: DSB får udbetalt en bod på 250 millioner kroner på grund af forsinkelserne. DSB vurderer, at de første tog kommer på skinner i juni 2006. Samtlige togsæt forventes leveret i november 2008.
* December 2006: Rigsrevisionen giver i en beretning ingen kritik af hverken DSB eller Transportministeriet.
* Juni 2007: De første IC4-tog bliver testkørt i Danmark. De kommer dog ikke i drift på grund af lugtgener fra togets udstødning.
* Maj 2008: DSB giver AnsaldoBreda et ultimatum: Det første tog skal køre i august 2008, og 14 togsæt skal være klar til drift i maj 2009. I modsat fald vil kontrakten blive ophævet.
* August 2008: Første IC4-tog kører i ordinær drift på en dansk strækning.
* Maj 2009: DSB får 2,25 milliarder i kompensation fra italienerne, men skal til gengæld færdiggøre togene selv.
* Januar 2011: De første IC4-togsæt med "Pakke 1" indsættes i passagertrafikken, da det bliver muligt at koble flere togsæt sammen.
* April 2011: DSB konstaterer, at driftsstabiliteten på IC4-togsæt med "Pakke 1" er langt lavere end forventet.
* Maj 2011: DSB har modtaget 42 togsæt. 9 sæt er i drift og 26 ombygges eller opgraderes.
* November 2011: DSB indstiller al kørsel med IC4, da bremseproblemer nu skal undersøges af Havarikommissionen.
* December 2011: DSB overtager det første IC2-tog fra AnsaldoBreda.
* Februar 2012: DSB igangsætter i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet en undersøgelse af IC4-togets togcomputer.
* Juni 2012: En undersøgelse lavet af Danmarks Tekniske Universitet konkluderer, at bremseproblemerne skyldtes glatte skinner på grund af vintervejr og løvfald og ikke fejl på bremsesystemet.
* Juni 2012: Statsrevisorerne retter en skarp kritik af både DSB's og Transportministeriets håndtering af sagen med IC4-togene. DSB har undervurderes opgaven med at færdiggøre togene, mens Transportministeriet har ført et mangelfuldt tilsyn med sagen.
/ritzau/