De mere end 20.000 danskere, der har valgt at tilbyde deres arbejdskraft gennem en digital platform, risikerer at havne i forsikringsklemme, hvis de kommer ud for en ulykke.
Danskerne, som arbejder hos traditionelle arbejdsgivere, er omfattet af en arbejdsskadeforsikring. Men sådan er det ikke for dem altid for dem, der arbejder igennem en digital platform, som formidler jobs som rengøring, græsslåning og vinduespudsning. Det skriver Avisen.dk.
Godt nok lover platforme som Handyhand og Cleady, at folk er dækket af en arbejdsskadeforsikring, hvis de kommer ud for en ulykke.
Men det kan man ikke være sikker på, oplyser Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, som skal vurdere, om folk er dækket eller ej, hvis uheldet er ude. De nye digitale løsarbejdere risikerer nemlig at falde ned imellem tre stole.
- Det er altid en konkret vurdering, om der er tale om et ansættelsesforhold, om en hjælper er selvstændig erhvervsdrivende, eller om der er tale om en håndsrækning, siger Birgitte Kamstrup Kragelund, der er afdelingschef i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring til Avisen.dk.
En ansat i et traditionelt firma kan få et engangsbeløb på op til en million kroner og en udbetaling på op til 394.018 kroner hvert år, hvis man bliver fuld invalideret.
Platformene Handyhand og Cleady betragter ikke sig selv som arbejdsgivere, og de tegner derfor ikke arbejdsskadeforsikring for dem, der arbejder igennem deres platform. De skriver på deres hjemmesider, at man alligevel vil være dækket af en arbejdsskadeforsikring.
De kunder, der køber rengøring eller græsslåning, er nemlig dækket af en fælles pulje, hvis de har ansatte i deres hjem i mindre end 400 timer om året. Den fælles pulje bliver betalt af alle andre arbejdsgiveres forsikringsselskaber.
Men om man er dækket af den fælles pulje eller ej afhænger af, om Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vurderer, at der er tale om en ansættelsesforhold, når der bliver aftalt en ydelse gennem en platform. Eller om den, der tilbyder sin arbejdskraft bliver betragtet som selvstændig. Er vurderingen det sidste, kan den, der arbejder, ende med hele regningen.
"Hvis der kun er en forretningsmæssig forbindelse mellem hjælperen og modtageren, vil hjælperen efter en konkret vurdering kunne betragtes som selvstændig erhvervsdrivende," oplyser Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
En tredje platform, Happy Helper, tør ikke stole på, at dem, der arbejder igennem deres platform, vil være dækket af den fælles pulje.
- Efter vores vurdering vil vores Helpers ikke være dækket af denne pseudo-arbejdsskadeforsikring som de andre platforme henviser til, hvis de kommer til skade, imens de udfører rengøring igennem vores eller andre platforme. Derfor har vi som den eneste platform, sammen med TRYG, strikket en form for ulykkesforsikring sammen, som giver dem en erstatning, hvis de skulle være så uheldige at komme til skade selv eller ødelægge noget i hjemmet, siger Adam Sebastian Hjorth, der er medejer af Happy Helper.
På platformen Handyhand tilbyder mange professionelle håndværkere at komme ud og lave vvs-arbejde, facederenovering, male, skifte vinduer og sætte nyt køkken op, og nogle byder ind på over 100 opgaver hver måned, oplyser Handyhand.
Hvis de kommer til skade under dette arbejde, vil de ikke være dækket af den forsikring, som deres arbejdsgiver har tegnet, fordi det sker i deres fritid. Og de kan heller ikke være sikre på at være dækket af den fælles pulje, som Handyhand henviser til.
Christoffer Hübertz Christensen, som er forretningsfører i Handyhand, understreger, at Handyhand har meget fokus på tryghed og sikkerhed, og at de derfor er i dialog med flere forsikringsselskaber om at sikre at begge parter bliver forsikret.
- Som udgangspunkt er det op til de enkelte personer at være forsikret. Indtil vi har fundet vores nye forsikringspartner, vil vi på vores nye side skrive lidt om, hvordan folk skal forhold sig i forhold til forsikringen, siger han.
Rengøringsplatformen Cleady fastholder, at de som 'digital opslagstavle' ikke har noget ansvar for at forsikre de omkring 3.000 personer, der arbejder igennem deres platform. Også selvom omkring 750 af dem arbejder fuld tid igennem Cleady.
"Som udgangspunkt er det modtageren af en tjeneste, der er ansvarlig hvis uheldet skulle være ude, og her gælder, at man kan modtage op til 1,5 times ydelse hver eneste arbejdsdag året rundt uden at tegne forsikring," skriver Cleadys direktør David Fueland Ree i en mail til Avisen.dk.
Han fastholder således, at de rengøringsassistenter, der arbejder igennem Cleady, er dækket af den fælles pulje. Men efter Avisen.dk's henvendelse vil han "overveje at kommunikere tydeligere, at de bør undersøge hvordan de er stillet afhængig af om de er selvstændige eller hjælper som privatpersoner."