Det har været en gave til forbrugerne, at butikkerne ikke længere må køre med tilbudspris på en vare i ugevis. Normalpriserne er nemlig faldet.
Øl fra Carlsberg og bleer fra Libero er blandt 25 mærkevarer i supermarkederne, som er faldet mærkbart i pris, siden markedsføringslovens regler for tilbudspriser blev strammet i foråret.
Det viser en undersøgelse, som Gordios Insight har lavet, skriver Dansk Handelsblad.
Fra marts har butikkerne kun haft lov til at køre med en tilbudsvis på en vare i højest en uge, ligesom varen skal have været solgt i til normalprisen i mindst fire uge forinden. Før kørte butikkerne med tilbudspriser i ugevis.
Men det, der før var tilbudsprisen på en vare, er nu blevet normalprisen flere steder, konkluderer Gordios Insight på baggrund af en undersøgelse gennem 21 måneder på 25 mærkevare i fire af landets største supermarkeder.
- Faldet i normalprisen kan blandt andet skyldes, at supermarkederne ikke længere benytter sig af kampagnepriser og sparebudskaber flere uger i træk, siger produktmanager Christian Andersen fra firmaet.
For eksempel er den gennemsnitlige normalpris i de fire supermarkedskæder på en kasse øl fra Carlsberg faldet fra 161,79 kroner i året første kvartal til 119,95 kroner i andet kvartal. En grovhakket leverpostej fra Stryhn er faldet med 3,66 kroner til 21,29 kroner.
Undersøgelsen viser også, de varer, som så sættes på tilbud efter regelstramningen, bliver solgt til en lavere tilbudspris end før.
Et generelt prisfald i supermarkedskæderne smitter også at på discountbutikkernes pris, som også holdes nede, siger Christian Andersen.
/ritzau/