Ny undersøgelse viser, at store skolekasser forringer elevernes udbytte af undervisningen og dermed deres karakterer.
Det er simpel hovedregning: Færre elever i klassen giver bedre resultater i indlæringen. Det skriver Politiken.
Elevernes karakterer i fransk falder med cirka et halvt point for hver 10 elever flere i klassen. Det viser en ny stor dansk undersøgelse baseret på godt 6000 elever, som netop offentliggjort i det internationale tidsskrift The Economic Journal.
Og virkningen er endnu mere markant for de fagligt svage elever, hvor karakteren falder med hele 0,8 point, når klassen vokser.
- Et halvt karakterpoint er relativt meget. Det her og mange andre studier viser, at hvis man hæver klassestørrelsen, skal man være opmærksom på, at det især går ud over de bogligt svage elever, siger manden bag undersøgelsen, Eskil Heinesen, der er forskningsleder i AKF, Anvendt Kommunal Forskning.
Han lægger undersøgelsen frem på et tidspunkt, hvor landets kommuner i stor stil nedlægger eller sammenlægger skoler med det mål at få bedre økonomi ved at fylde flere elever i klasserne.
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, DPU, kalder undersøgelsen som interessant.
- Det er første gang, vi får en bekræftelse på, at klassestørrelsen kan have en betydning. Derfor vil vi undersøge det videre og se, om det også gælder for de andre fag i folkeskolen, siger Niels Egelund, professor og centerleder ved DPU. Undersøgelsen får ham dog ikke til at anbefale lavere klassekvotienter.
- Jeg vil meget hellere bruge pengene på bedre undervisningsmidler, på it, på flere vikarer og på lærernes efteruddannelse. Danmark er et af de lande i verden, der har den laveste klassestørrelse. Lad os beholde den og gøre noget for de svageste elever, siger Niels Egelund.
/ritzau/