Banedanmark skal levere en redegørelse om togsikkerhed til transportminister Hans Chr. Schmidt
Banedanmark skal om få uger levere en redegørelse om togsikkerheden på de danske jernbanespor.
Det kræver transportminister Hans Christian Schmidt (V), fordi tog hver tredje uge udløser farlige situationer ved at køre forbi røde signaler. Det er indberettet 18 gange sidste år og 13 gange i år til Havarikommissionen, at togsikkerheden har været "udsat for alvorlig fare".
Det skriver Berlingske, og ministeren ser ifølge eget udsagn meget alvorligt på sagen.
- Det tager jeg meget alvorligt. Vi skal sætte sikkerheden i højsædet. Derfor har jeg dels bedt Banedanmark komme med en generel vurdering, dels redegøre for Kystbanen, hvor Dansk Jernbaneforbund mener, at medlemmerne er pressede, siger Hans Christian Schmidt til Ritzau.
Transportministeren sammenligner sagens alvor med dengang, da han bad om en redegørelse om flysikkerheden, fordi Dansk Pilotforening klagede efter en artikelserie i dagbladet Politiken om piloter med søvnunderskud.
- Man skal altid tage det alvorligt, når nogle fagforeninger siger, at deres medlemmer er pressede. Det gjorde jeg ved pilotforeningen. Det vil jeg selvfølgelig også gøre her, siger Hans Christian Schmidt.
I 2005 blev 47 personer kvæstet, da et tog i Lyngby nord for København kørte forbi et signal. Ulykker sker, når sikkerhedssystemer svigter, og lokomotivføreren overser det røde signal. Banedanmark påpeger, at tog statistisk er en meget sikker transportform.
- Der skal flere alvorlige fejl til samtidig, før det resulterer i en ulykke, siger Banedanmarks sektionschef Allan Corneliussen for Sikkerhed og Undersøgelser til Berlingske og tilføjer:
- Det kan godt være, at hændelser er vurderet som alvorlige, da de blev indberettet, men vi har ikke haft en ulykke siden Lyngby, hvor der samtidig blev kørt for stærkt, og der holdt et tog lige efter signalet.
Transportministeren regner med at få en redegørelse om et par uger.
/ritzau/