Det er skuffende og forundrende, at konsulentfirmaet Atkins ikke blev sat til at undersøge de revnede aksellejekasser på IC4-togene, da man i 2011 gennemgik toget.
Det konstaterer transportminister Magnus Heunicke (S) i et svar til Folketingets Transportudvalg.
Efter massive problemer med stærkt forsinkede og aflyste IC4-tog blev Atkins hyret af daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) til at undersøge togets problemer.
På det tidspunkt havde DSB to gange konstateret revner i de kasser, der holder togets hjulaksler på plads. En fejl, som ifølge togets producent, Ansaldobreda, sandsynligvis aldrig skulle forekomme.
Alligevel blev revnerne ikke en del af undersøgelsen, som endte med at konkludere, at IC4 grundlæggende er et godt tog.
- Jeg er noget forundret og også skuffet over, at dette åbenbart har været tilfældet, konstaterer ministeren.
Han har haft kontakt med Atkins, som fortæller, at de revnede kasser ikke var en del af det kommissorium, man fik udstukket. Firmaet skulle også undersøge forhold, de måtte få kendskab til undervejs, men Atkins blev ikke gjort opmærksom på problemet med revnerne.
Ministeren har også forhørt sig hos DSB, som ikke har kunnet forklare, hvorfor Atkins ikke havde problemet med i undersøgelsen.
- I dag fremstår det nærmest ufatteligt, at DSB's daværende ledelse ikke dengang fremkom med disse oplysninger, der skulle danne grundlag for stillingtagen til hele projektets fremtid, konstaterer Magnus Heunicke.
Sagen om de revnede aksellejekasser kom til offentlighedens kendskab i starten af april, og Trafikstyrelsen har bedt DSB lave en risikovurdering af problemet.
I et notat fra marts skriver Trafikstyrelsen, at problemet med revnede kasser "kan medføre en alvorlig risiko for jernbanesikkerheden".
/ritzau/