Småbørn skal have hjemmearbejde med hjem fra vuggestue og børnehave, så forældrene langt tidligere kan få gang i børnenes læring. Det mener børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S).
- Det skal ikke være en miniskole, men vi skal have mere fokus på forældrenes aktive engagement i forhold til børns læring, siger hun til Berlingske.
- Det er ikke lektier som i skolen, men det vil måske sige, at man læser højt i 20 minutter hver dag med sit barn, siger ministeren.
Undervisningsministeriets ekspertgruppe "Task Force for Fremtidens Dagtilbud" fremlægger mandag sine konklusioner med en række pejlemærker for fremtidens læring.
- Dagtilbud er mindst ligeså vigtige, som den tid børn går i folkeskole. Derfor skal vi stille lige så høje krav til ledelsen, men også krav til vejledning til forældrene, siger Christine Antorini til avisen.
Ekspertgruppen har både gennemgået en stor mængde forskning på området og besøgt institutioner i deres arbejde. Og formand Niels Egelund, som er professor ved DPU på Aarhus Universitet, fastslår over for dagbladet Politiken, at tidligere læring er vejen frem.
- Der er behov for en højere grad af planlagte aktiviteter i daginstitutionerne, for det giver bedre vilkår for børnene, siger han.
Det er dog ikke alle, der er positive over for, at den organiserede læring får mere plads, hvis det sker på bekostning af den frie leg.
Legen har nemlig en stor værdi i sig selv - blandt andet i dannelsen af vores personlighed, siger Lars Geer Hammershøj, som forsker i legens betydning.
- I legen øver man sig i at være en anden end sig selv. Man er far, mor eller hunden, og man er i en anden verden, siger han til Politiken.
- Det er essentielt for at danne sin personlighed, og så er det faktisk skoleforberedende, for i skolen møder man en række faglige verdener, man skal sætte sig ind i, siger Lars Geer Hammershøj.
/ritzau/