- Der er forskel på drenge og piger. De tager forskelligt imod de tilbud, de bliver stillet over for, siger ministeren.
Piger giver drenge baghjul i folkeskolen, når det kommer til karakterer og faglighed. Til gengæld trives en stor gruppe piger dårligere end drengene gennem skoleårene.
Derfor mener ligestillingsminister Manu Sareen (R), at forskelsbehandling af kønnene skal tænkes ind i folkeskolen, skriver metroxpress.
- Der er forskel på drenge og piger. De tager forskelligt imod de tilbud, de bliver stillet over for. Derfor skal de ikke nødvendigvis præsenteres for tingene på samme måde. Det skulle gerne bidrage til, at alle - uanset køn - får de bedste muligheder i vores samfund, siger ligestillingsministeren til avisen.
Når du siger kønsdifferentiering, tænker du så på kønsopdelt undervisning?
- Nej, det tror jeg ikke på er en god idé. Jeg tænker mere i retning af det, vi ved, virker godt på drenge. Konkurrenceelementer, fysisk bevægelse og klar feedback er noget af det, man kan bruge mere aktivt.
Hvordan skal det hjælpe på ligestillingen i det store perspektiv at inkorporere mere konkurrence i folkeskolen?
- Både piger og drenge bliver bedre rustet til uddannelse, hvis de har fået det optimale ud af deres folkeskole. Den måde, vi for eksempel præsenterer børn og unge for, hvad de kan blive, betyder, at piger vælger klassiske mande-brancher fra og omvendt. Kvinder vælger fag med lavere løn, mænd det omvendte - af ren og skær uvidenhed, viser forskning, siger Manu Sareen til metroxpress.