På halvdelen af landets folkeskoler undervises der så lidt i musik, at faget reelt er ikke-eksisterende, vurderer forsker i en rapport.
De danske folkeskoler har med hensyn til musikundervisning delt sig i et A- og
et B-hold. På halvdelen af skolerne overholdes Undervisningsministeriets
vejledende timetal, og undervisningen varetages af kompetente musiklærere. På den anden halvdel er musikundervisningen i realiteten ophørt.
Sådan lyder konklusionen fra Finn Holst, ph.d.-stipendiat ved Danmarks
Pædagogiske Universitetsskole (DPU) under Aarhus Universitet, skriver Kristeligt Dagblad.
Han har forsket i folkeskolens musikundervisning og bidraget til rapporten "Musikfaget i undervisning og uddannelse", som offentliggøres på en konference torsdag på DPU.
- Gennem mange år har det vejledende timetal i musik gentagne gange fået et hak nedad, og i mange kommuner har man endda reduceret faget til et entimesfag, selvom det anbefalede minimum er to timer på flere af klassetrinene.
- Dermed fylder faget for lidt til reelt at kunne fungere, siger Finn Holst. Han
konstaterer, at resultatet bliver, at halvdelen af nutidens skoleelever
forlader skolen uden at have fået nogen musikalsk dannelse af betydning.
Han peger også på den konsekvens, at de lærere, som har musik som linjefag fra seminariet, søger andre steder hen. Dermed mangler eleverne fagligt kompetent undervisning i de få timer, der er tilbage.
/ritzau/