Myndighederne opfordrer i stigende til, at borgere angiver hinanden for socialt bedrageri. Den tendens kan føre til misbrug og ramme uskyldige, siger ekspert.
På få år har danskerne fået helt nye muligheder for at tippe myndighederne om socialt bedrageri.
32 ud af 76 kommuner har nu enten en telefonlinje eller en hjemmesidefunktion, hvor borgere ganske anonymt kan angive andre borgere, som de mistænker for snyd med sociale ydelser, skriver Berlingske Tidende.
Flere kommuner er på vej med lignende tiltag, viser en ny rundspørge fra Berlingske Research. Og danskerne er flittige til at henvende sig med anonyme oplysninger.
- Vi har fået nogle meget nyttige redskaber, der giver os gode tips og mistanker, som vi ellers ikke ville have fået kendskab til, siger formanden for Socialchefforeningen, Ole Pass.
I 2009 stillede kommunerne tilbagebetalingskrav for 50 mio. kr., og på baggrund af svenske undersøgelser lyder et forsigtigt skøn, at der totalt kan være tale om socialt snyd herhjemme for op til seks mia. kr. Så der er mange penge at hente for kommunerne.
Alligevel bekymrer tendensen flere eksperter, bl.a. Kirsten Ketscher, der er professor i socialret ved Københavns Universitet.
- Hvis folk bare kan ringe til en telefonsvarer og tale igennem et halstørklæde og sige 'se nærmere på Lærkevej 12', er det en udvikling, der har et totalitært træk. Det er sådan noget, vi typisk kender fra regimer, som vi ikke har været specielt begejstret for. F.eks. Sovjetunionen og Østtyskland, hvor statens interesser gik forud for alt, siger hun.
/ritzau/