Annonce
Indland

Netvirksomheder fanger forbrugere i abonnementsfælder

3,5 millioner forbrugere i Sverige, Norge, Finland, Holland, Belgien og Østrig er blevet bundet i et uønsket abonnement inden for de seneste tre år, viser en undersøgelse fra de svenske myndigheder. Foto: Mads Claus Rasmussen/arkiv/Ritzau Scanpix

I Europa ser man flere sager om vildledning på nettet. Men størstedelen bliver ikke meldt til myndighederne.

Du har måske selv prøvet at falde for et godt tilbud på en parfume, bogpakke eller mobiltelefon uden at vide, at du samtidig siger ja til et abonnement.

Hvis ja, så er du i hvert fald bare en ud af flere forbrugere, der bliver snydt af virksomheder på nettet.

Problemet ses over hele Europa. Virksomheder der bruger det digitale frie marked til at sætte fælder op for at indfange kunder.

Forbrugerombudsmanden modtog i 2017 440 klager over prøvepakker, uønskede forsendelser og prøveabonnementer. Men det er bare isbjergets øverste snefnug.

- Der er rigtig mange, der vælger ikke at klage eller måske slet ikke har opdaget endnu, at de er blevet fanget i et abonnement. Så problemet derude vil tit være større end det antal klager, vi lige får, siger kontorchef Andreas Weidemann.

Og det bekræftes af en undersøgelse, de svenske myndigheder har lavet.

Den viser, at 3,5 millioner forbrugere i Sverige, Norge, Finland, Holland, Belgien og Østrig er blevet bundet i et uønsket abonnement inden for de seneste tre år.

Det sker på trods af, at der ellers er klare regler for, hvordan en virksomhed må markedsføre sig selv.

Hos den danske afdeling af Forbruger Europa-netværket, der rådgiver forbrugere i forbindelse med køb over grænser i EU, modtog man sidste år 195 klager over danske virksomheder.

- Den stigende handel på nettet har givet nogle nye muligheder, som mange virksomheder bruger på en god måde. Men der er også nogen, der ser det som en mulighed for at lave det, der er decideret vildledende, siger Lars Arent, leder af den danske afdeling.

Derfor anbefaler han også, at forbrugerne generelt bliver mere kritiske, når de bevæger sig rundt på nettet.

- Hvis der er noget, der virker for godt til at være sandt, så er det det typisk også.

  • computer
    3,5 millioner forbrugere i Sverige, Norge, Finland, Holland, Belgien og Østrig er blevet bundet i et uønsket abonnement inden for de seneste tre år, viser en undersøgelse fra de svenske myndigheder. Foto: Mads Claus Rasmussen/arkiv/Ritzau Scanpix
Annonce
Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

Annonce
Annonce
Femern

Andreas talte for kongen: - Pulsen var høj

Guldborgsund

Blev fundet ved børnehave: Vild bæver er nu tilbage på Sydhavsøerne

112

Bøderegn: Næsten hver anden kørte for stærkt

Femern

Kæmpe tunnelelement indviet af kongen: Se dronevideo

112

21-årig rasende efter afsløring: "Jeg slår jer ihjel"

Royalt besøg

Se video: Her kommer kongen til Lolland

Sport

Mark O. Madsen lancerer kæmpe event: Vil  være størst i Europa

Royalt besøg

Bente er klar som den første: - Jeg synes, det er stort

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Vejret

Nu igen: Risiko for skybrud på Lolland og Falster

Vejret

Det seneste år er det vådeste i dansk vejrhistorie

Liveblog

Iført hjelm og vest indviede kongen tunnelelement

Femern

Kongen gav en helt særlig gave til Femern-forbindelsen

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

Annonce
Annonce
112

Drama på vejen: Smed løbehjulet direkte ud foran bil

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

Erhverv

Fra ærter til frø: Nu er den store fabrik solgt

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

112

Uheld på Sydmotorvejen: Person kørt på sygehuset