Ny musiktjeneste, der er lanceret i Danmark, vil ifølge dem selv revolutionere markedet for digital musik.
Online-musiktjenesten rara.com, der tirsdag blev lanceret i Danmark, er endnu en spiller på det digitale musikmarked.
Det er ikke mere end et par måneder siden, at Spotify, der er en lignende musiktjeneste, blev lanceret herhjemme, men ifølge bestyrelsesformand for rara.com Rob Lewis vil den nye tjeneste blive revolutionerende i måden, vi tilgår og hører digital musik på.
Det er særligt rara.coms høje brugervenlighed, der gør den nye tjeneste anderledes end dens forgængere.
- Vores research har vist, at grunden til, at musik-streaming ikke har slået igennem på samme måde, som cd'en hurtigt gjorde det, især er, fordi folk ikke kan finde ud af teknikken. Her behøver du ikke downloade en app, du klikker dig bare ind fra din webbrowser, siger han.
Rara.coms digitale musikkatalog indeholder mere end 10 millioner numre og bliver løbende udbygget.
Selvom rara.com minder om Spotify på flere planer, ser de ikke sig selv som direkte konkurrenter.
- Vores hovedmission er at nå ud til mennesker, der ikke bruger nogen form for online-musiktjeneste endnu. Og eftersom det kun er fem millioner mennesker, der gør det, er det de fleste, siger Rob Lewis.
Den nye tjeneste kan prøves, uden at det svier i pengepungen, men koster i det lange løb det samme som Spotify.
Introduktionstilbuddet til rara.com ligger på 10 kroner per måned de tre første måneder. Derefter koster et månedsabonnement 50 kroner.
Ønsker man også at bruge rara.com på for eksempel sin mobil, koster det 20 kroner per måned de første tre måneder og derefter 100 kroner per måned.
Inden for kort tid vil der blive lanceret mobilapplikationer, som kan anvendes på enheder såsom iPod touch og iPad.
/ritzau/