En ny personbil udleder i dag i gennemsnit godt 25 procent mindre CO2 per kilometer end for 10 år siden.
De nye personbiler udleder lidt over en fjerdedel mindre CO2 end deres ligemænd gjorde for 10 år siden. Alene fra 2009 til 2010 skete et fald på seks procent.
Det viser nye tal fra Trafikstyrelsen.
Den gode nyhed er først og fremmest et resultat af, at danskerne køber flere og flere biler i energiklasse A, som kan køre omkring 18 kilometer på en liter benzin.
- Der er ingen tvivl om, at det er blevet mere acceptabelt at vælge en bil med en mindre motor.
- Det er ikke i sig selv et signal om, at du ikke har råd til en stor bil, men mere et udtryk for holdning, forklarer chefredaktør på Bilmagasinet Mikkel Thomsager.
Opgørelsen fra Trafikstyrelsen viser, at der i 2010 blev solgt lidt over 150.000 nye biler i Danmark, og sammenligner man en benzinbil fra 2000 med en tilsvarende fra 2010 udleder den nye 132 gram CO2 per kilometer mod 180 gram i 2000.
Det svarer til en reduktion i udledningen på lidt over 25 procent.
- Mange vil gerne vise, at de er ansvarlige, når det gælder CO2, men man skal også huske, at der bag udviklingen ligger det faktum, at der i 2008 skete en omlægning af registreringsafgiften, fortæller Mikkel Thomsager og fortsætter:
- Det betød, at brændstoføkonomiske biler blev favoriseret. Det er bemærkelsesværdigt, at der i dag findes mindst syv-otte biler på markedet med en grundpris på under 90.000 kroner.
Med til forklaringen på de energieffektive bilers succes hører ifølge Trafikstyrelsen også, at de i dag på mange måder er markant bedre, både når det gælder komfort, sikkerhed og køreglæde, end for 10 år siden.
Person- og varebiler har siden 1. januar 2010 skulle energimærkes.
Energimærket skal gøre det lettere for købere af nye biler at få et overblik over blandt andet brændstofforbrug og CO2-udledning og for dieselbiler om modellen er forsynet med fabriksmonteret partikelfilter.
/ritzau/