Den danske folkeskole er blevet bedre til at evaluere. Men det kan blive endnu bedre, mener OECD.
Nationale test, elevplaner og kvalitetsrapporter giver resultater. Det mener i hvert fald OECD (Organisationen for økonomisk samarbejde og udvikling), som nu roser Danmark for at have styrket evalueringskulturen i folkeskolen.
Men lærerne, skolerne, kommunerne og staten kan blive endnu bedre til at evaluere arbejdet i og med folkeskolen. Det fremgår af en ny undersøgelse, "OECD Reviews of Evaluation and Assessment in Education", om evalueringskulturen i folkeskolen.
Undersøgelsen bekræfter, at folkeskolen er på rette vej, mener undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V).
- Der er dog stadig rum for forbedringer, og jeg er derfor også meget tilfreds med, at en række af OECD's anbefalinger i vidt omfang imødekommes af regeringens folkeskoleudspil. Jeg håber, at partierne vil tage OECD's anbefalinger med til forhandlingsbordet, siger han.
OECD peger blandt andet på, at der er behov for stærkere evaluerings-kompetencer hos skoleledelse og lærere, og at kommunernes opfølgning i forhold til skolerne bør styrkes.
Socialdemokraternes uddannelsesordfører, Christine Antorini, er enig i, at evaluering er vigtig. Men hun advarer imod at tro, at mere evaluering automatisk gør folkeskolen bedre.
- Vi er blevet bedre til at evaluere, og det skal vi nu bruge til forbedre indholdet. Der er brug for, at vi nu fokuserer på at forbedre pædagogikken, så vi kan give alle elever den helt rigtige undervisning og ikke bare blive ved med at indføre endnu flere dokumentationsredskaber, sådan som regeringen vil, siger hun.
OECD anbefaler, at skolerne i Danmark i højere grad dokumenter deres resultater, og at det bliver mere tydeligt, hvem der har ansvaret, hvis resultaterne ikke er gode nok.
Også skolelederne kan blive bedre til at vurdere og give feedback til læreren, ligesom de skal tage et større ansvar for, hvad der sker i klasseværelset, mener OECD.
/ritzau/