Trods finanskrisens dæmper på fødevaresalget generelt, så forventer den økologiske branche, at salget af økologiske produkter stiger markant igen allerede i år.
Efter at have reddet finanskrisen i 2009 fint af med en fremgang på knap seks procent i salget, så er de økologiske fødevarer på vej mod et nyt vækstboom allerede i år.
Det forventer Økologisk Landsforening, som repræsenterer økologiske virksomheder, landmænd og forbrugere. Ifølge markedschef Henrik Hindborg ventes det økologiske salg at stige med tocifrede tal i år og igen være fordoblet senest i 2015.
- De tilbagemeldinger, som vi får fra butikskæderne viser, at væksten i årets første måneder har været højere end i 2009. Det giver os en forventning om 12-18 procents vækst i det økologiske salg i 2010 og det samme i årene fremover, siger han.
I branchen er der stor tilfredshed med væksten i de økologiske fødevarer trods finanskrisens indflydelse på forbrugernes indkøbsmønstre i 2009. Det økologiske salg steg i 2009 med 5,7 procent og er dermed mere end fordoblet siden 2005.
- Det er imponerende i et marked, hvor stort set alle varegrupper har været under massivt pres. Økologiske landmænd og virksomheder har under hele krisen været offensive og nægtet at ligge under for pessimistiske spådomme, siger Henrik Hindborg.
Der blev ifølge Danmarks Statistik omsat for 4,9 milliarder kroner økologiske fødevarer i 2009. Salget af frugt og grønt steg markant, mens danskernes forbrug af økologisk kød er faldet. Samlet set udgør de økologiske varer syv procent i 2009 mod fire procent i 2006. Danskerne er det folkefærd i verden, som køber mest økologisk mad.
Ifølge helt friske tal fra GFK ConsumerTrackings husstandspaneler er det især danskere med en lang videregående uddannelse, der er de store forbrugere af økologi.
/ritzau/