Sporarbejde og risiko for sne får DSB til at skrue ned for antallet af tog vinteren igennem.
Der bliver længere mellem togene på banen langs den nordsjællandske kyst i weekenderne de næste tre måneder.
DSB ændrer med virkning fra lørdag weekendkøreplanen, så den i dagtimerne følger aftenkøreplanen. Ændringen varer til marts.
- Både i Danmark og Sverige er der mange sporarbejder i hele 2012, og samtidig er vinterperioden en tid, hvor vejret kan få stor indflydelse på en rettidig afvikling af togtrafikken, begrunder DSB i en pressemeddelelse.
Den forklaring køber man ikke hos Pendlerklubben Kystbanen.
- Jeg kan ikke forestille mig, at der er nogen som helst, der tror på, at fordi der måske bliver snevejr i januar, februar eller marts, så er man nødt til at hive køreplanen midt over, siger talsmand Michael Randropp.
- Der kan også falde sne om mandagen. Der er ingen sammenhæng mellem det, man melder ud, og virkeligheden, konstaterer han.
Ifølge Randropp betyder køreplansændringen, at nogle stationer langs Kystbanen mister halvdelen af afgangene i weekendens dagtimer.
- Det er et kæmpeproblem. Folk får forlænget deres rejsetid med 35-40 procent, kapaciteten bliver et problem, og busselskaberne har planlagt deres køreplan efter DSB's, så sammenhængen ryger i den kollektive trafik, påpeger han.
Efter tre års kamp med det skandaleramte DSBFirst vil han have de danske politikere til at efterfølge de svenske og smide DSB væk fra strækningen.
- Vi har bedt Trafikstyrelsen kalde DSB til møde, for at få dem til at sige, at de ikke kan levere det, der blev lovet i udbuddet for tre år siden. Og derefter skal der startes et nyt udbud, erklærer Michael Randropp.
/ritzau/