Skandalen om DSB's samarbejde med pr-bureauet Waterfront fortsætter med at vokse.
Således viser det sig nu, at Waterfront har arbejdet for at ændre Dansk Folkepartis holdning til DSB. Målet var, ifølge interne mails, at flytte Dansk Folkeparti fra at være "modstander af DSB til aktiv medspiller", fortæller TV Avisen.
Den 2. november 2011 sendte Waterfronts direktør Lars Poulsen en mail med emnet "DSB's kontraktforhold" til den nu suspenderede underdirektør i DSB, Peter Nedergaard Nielsen.
- Vi har arbejdet med at flytte Kim Christiansen fra at være modstander af DSB til aktiv medspiller, og det (er, red.) lykkedes, står der i mailen fra Lars Poulsen til DSB.
I mailen skriver Waterfront selv, at de gennem de seneste år har løst fem opgaver for DSB. En af opgaverne handlede specifikt om "inddæmning af støtteparti" - altså Dansk Folkeparti, der under VK-regeringen havde de afgørende mandater.
DSB har i perioden 2009-2012 betalt Waterfront 7,9 millioner kroner. Det er nogle af de penge, som Waterfront har brugt på at forsøge at ændre Dansk Folkepartis politik på transportområdet.
DF's Kim Christensen afviser, at Waterfront har haft held med at ændre partiets syn på DSB.
- De skriver egentlig, at de qua deres møder med mig har påvirket min holdning til DSB. Og det er jo noget nonsens, siger han til TV Avisen.
Selvom lobbyarbejdet altså ifølge Kim Christiansen ikke har haft nogen effekt, så er han forarget over, at statsbanerne har brugt penge på at forsøge at påvirke hans politiske holdninger.
- De ligger og laver det her for skattekroner, og der hopper kæden af. Det synes jeg, er kritisabelt, siger han.
Ud over bestræbelserne på at påvirke Dansk Folkeparti beretter TV Avisen desuden om, hvordan Waterfront i den seneste tid har leveret hemmelige profiler af danske toppolitikere til DSB.
I en politikerprofil om politisk ordfører for Socialdemokraterne, Magnus Heunicke, lyder det for eksempel:
- Magnus Heunicke passer sit fagudvalg, men har formentlig ikke ministerpotentiale. Han mangler arbejdsevnen og brutaliteten, som er fornøden.
Torsdag aften besluttede DSB og Transportministeriet i fællesskab at igangsætte en fælles ekstern undersøgelse af samarbejdet mellem DSB og Waterfront.
/ritzau/