Nye retningslinjer for alkoholreklamer slår fast, at alkohol ikke er for børn og unge. Personerne i reklamerne skal nu være 25 år gamle eller se sådan ud.
De personer, der bruges i reklamer for alkohol, skal ikke alene være fyldt mindst 25 år. De skal også se sådan ud. Desuden må der aldrig reklameres for alkohol i medier, hvor over 30 procent af publikum er børn og unge.
Det mener Alkoholreklamenævnet, der tirsdag offentliggør sine nye retningslinjer for markedsføring af alkohol på en konference på Christiansborg.
Alkoholnævnet har eksisteret i 10 år og har i den anledning gjort status. Med de nye retningslinjer sætter nævnet beskyttelsen af børn og unge over alle andre hensyn og fremhæver, at alkohol ikke er for mindreårige.
- Vi har ment, det var relevant at indskærpe væsentligheden af, at alkoholmarkedsføring ikke skal rettes mod børn og unge. Dels for at sende et klart signal og dels, fordi der opstår stadig flere mediekanaler for markedsføring, som børn og unge bruger, siger advokat Ejvind Sandal, som er formand for Alkoholreklamenævnet.
Børne- og ungelæge Annette Storr-Paulsen hilser stramningen velkommen, men mener, at der skal mere til for at holde børn og unge fra alkohol.
- De unge drikker jo ikke kun på grund af reklamerne. Også vores kultur omkring alkohol og forældrene er med til at give dem alkoholvaner, siger Annette Storr-Paulsen, der også er formand for Dansk Selskab for Børnesundhed.
- Så kommunerne og folkeskolen må også på banen og sige, at det overhovedet ikke er i orden, at børn drikker, fastslår hun.
/ritzau/