Detailhandlen tror ikke på fordele ved reklameafgift. Forbrugerne må betale, og det koster en masse bøvl.
Forbrugerne bliver dem, der kommer til at betale, og den miljømæssige gevinst er svær at få øje på, hvis der bliver lagt afgifter på reklametryksager.
Det mener Dansk Erhverv, der repræsenterer detailhandlen.
Organisationen siger, at regeringen i samarbejde med Enhedslisten er ved at forberede en rigtig giftig cocktail over for forbrugerne ved at indføre en afgift på reklametryksager.
Forbrugerne kommer nemlig til at betale i sidste ende, mener butikkerne.
Den foreslåede afgift på reklametryksager på 400 millioner kroner om året synes butikkerne slet ikke om, og de betvivler den miljømæssige effekt.
- Først kom fedtafgiften, så kom de øgede afgifter på enkeltvarer til styrkelse af grænsehandlen, og nu kommer afgiften på reklametryksager. Det sidste er noget af det mest bureaukratiske, vi hidtil har set, siger markedsdirektør Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv.
Han mener - uden at kende detaljerne i forslaget om reklameafgiften - at det vil medføre en masse unødvendigt, administrativt besvær.
- Vi kommer til at se en masse problemer med at afgrænse, hvad der er hvad. Hvilken slags reklame skal pålægges afgift, og hvilken skal ikke, siger Henrik Hyltoft.
Tilbage i 1998 undersøgte Skatteministeriet muligheden for at indføre en særlig afgift på reklametryksager i Danmark. Men det blev opgivet. I Sverige har systemet været indført, men er afskaffet igen.
Direktør i De Samvirkende Købmænd, John Wagner, kender ikke forslaget i detaljer.
- Men den eneste sikre konsekvens er, at det kommer til at smitte af på priserne i opadgående retning, siger John Wagner.
Dansk Erhverv mener, at reklameafgiften rammer de mindre lokale hårdest.
- De små handlende i udkantdanmark har jo ikke råd til som alternativ at få et tv-spot eller en reklame indrykket i Jyllands-Posten, siger Henrik Hyltoft.
/ritzau/