Det summer af aktivitet i Roskilde Festivals nye madbasar. Klokken har passeret middag, og det er tid til frokost.
Men det er ikke den sædvanlige burger, pizza eller flæskestegssandwich, som gæsterne tygger sig igennem.
I stedet tilbyder boderne alt fra stenaldermad over ny nordisk grød til sandwich med pølse fra Toulouse.
To af kunderne i den omarrangerede lade er 24-årige Louise Aagaard Jensen og 22-årige Cornelius Lund Madsen.
- Vi har fået Lolland-Falster-mad. Det var super lækkert, siger Cornelius og nikker i retning af boden, der kun serverer mad fra de danske sydhavsøer.
- Det er anden gang, vi får det nu. Jeg tror, det er min livret herinde, fortæller Louise om "Lollandssalaten", som indeholder kartoffelsalat, jordbær, spidskål og kødboller af lam.
Det begejstrende måltid er et resultat af Roskilde Festivals øgede fokus på mad, som i år har materialiseret sig i madbasaren, den såkaldte Food Court.
- Det handler om både at tilbyde noget kvalitetsmad, men også om at gøre maden til en del af den vifte af oplevelser, vi tilbyder vores publikum, forklarer Mikkel Sander, som er projektleder for festivalens madstrategi.
Og for Louise og Cornelius er det nye tiltag et kærkomment afbræk under en til tider udmattende usund festival.
- Det er lækkert, at der er nogle sunde muligheder herinde. Jeg gik herind, fordi jeg havde brug for nogle grøntsager, siger Louise.
- Det andet, kan man spise, når man har drukket. Hvis man som os arbejder på festivalen, så er det lækkert at få et ordentligt måltid. Hvis man er fuld, er det lækkert med pizza eller flæskestegssandwich, supplerer Cornelius.
I den anden ende af festivalpladsen har Roskilde Skiklub i over 30 år forsynet festivalgæsterne med burgerer, som klubben i sin tid introducerede på festivalen.
Med tiden er "Skiburgeren" blevet en institution på Roskilde Festival, men trods en stabil omsætning i boden kan leder Kurt Hjortsø godt mærke, at efterspørgslen har ændret sig.
Derfor har skiklubben over de seneste tre år valgt at forbedre kødkvaliteten i burgeren, ligesom en række nye, dyrere varianter er kommet på menuen.
- Publikum vil gerne have mere kvalitet. De unge har fået flere penge, konstaterer burgerbossen.
Han frygter dog ikke konkurrencen fra de nye boder, som han mener er en gevinst for alle parter.
- Det får os til at være skarpe på, om det vi laver, også er godt nok til næste år. Men vi kan se på vores omsætning, at der stadig er efterspørgsel efter burgere, forklarer han.
Og det er helt i tråd med ønsket fra festivalen.
- Der skal være plads til både at spise en tømmermandsburger og at sætte sig ned med vennerne og prøve noget spændende, ny mad, siger Mikkel Sander.
/ritzau/