* 25. september offentliggør Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen en liste over 17 skoler, som ifølge dens beregninger har tegn på vedvarende dårlig kvalitet eller er vedvarende fagligt udfordret, som man også kalder det.
* 28. september beklager børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S), at der er fejl i beregningerne ved fire ud af de 17 skoler.
* På to af skolerne skyldes fejlen, at styrelsen ikke har medtaget overgangen til "Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov" (STU) i screeningen af overgangsfrekvenserne til ungdomsuddannelserne.
Derfor er de to skoler, Lergravsparkens Skole i København og Skolen på Sønderager i Herning, ikke længere med i screeningen.
* På de to andre skoler skyldes fejlen, at man efterfølgende har fundet ud af, at skolerne kun har haft specialklasser på 9. klassetrin.
Det gælder Center-10, Aarhus High School i Aarhus og Uddannelsescenter Nygård - 10. Klasseskolen i Brøndby.
* Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen vil nu gennemgå datamaterialet for de resterende 13 skoler, der stadig er på listen.
* Offentliggørelsen af listen er en del af et overordnet kvalitetstjek af folkeskolen, hvor Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har screenet landets flere end 1000 offentlige skoler på en række statistiske parametre.
* Skolerne er blevet målt på følgende:
* Karakterer ved 9. klasses afgangsprøve.
Skolen har tre år i træk et karaktergennemsnit, der befinder sig blandt de laveste fem procent af samtlige folkeskoler i mindst to af de bundne prøvefag (dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi).
* Overgangsfrekvens til ungdomsuddannelse efter 9. klasse.
Skolen har tre år i træk haft under 60 procent af sine 9. klasses elever til at starte på en ungdomsuddannelse inden for 15 måneder efter afgangsprøven.
* Socioøkonomiske referencer.
Skolen har gennem tre år præsteret mindst 0,8 karakterpoint dårligere, end den såkaldt socioøkonomiske reference tilsiger ved 9. klassernes afgangsprøve.
Den socioøkonomiske reference skal danne et billede af elevernes forudsætninger for at klare sig godt i skolen og beregnes på baggrund af forældrenes indkomst og uddannelsesniveau.
* Hvis en skole slår ud på et af de tre parametre, ses det som "tegn på vedvarende dårlig kvalitet".
(Kilde: Ministeriet for Børn og Undervisning)
/ritzau/