Formanden for skolelederne glæder sig over forslag fra KL om mere elevansvar. Skolen mangler fokus på læring, mener lederformanden.
Folkeskolen skal nytænkes, og elevernes læring skal mere i fokus.
Sådan lyder det fra formanden for Skoleledernes Forening, Anders Balle, der dermed bakker helhjertet op om et nyt skoleudspil fra Kommunernes Landsforening (KL).
Ifølge KL-forslaget skal det fra 6. til 9. klasse være slut med faste timer i én klasse med en enkelt lærer ved tavlen. I stedet skal eleverne selv være med til at sammensætte deres skema med en blanding af forelæsninger, værksteder, kurser og projekter. Og gerne på tværs af klassetrin.
Og Anders Balle er positiv:
- Jeg synes, det ser spændende ud, for vi er nødt til at nytænke folkeskolen. Vi skal hele tiden have for øje, hvad der giver mest læring for eleverne, siger skolelederformanden.
Spørgsmål: Men er det da nyt for jer at fokusere på, om eleverne lærer noget?
- Vi har være mere procesorienteret end resultatorienteret. Vi gennemfører rigtig mange gode temaprojekter, hvor eleverne bliver udfordret personligt. Men vi skal fokusere mere på, hvad eleverne lærer, siger Anders Balle, der tror, at inddragelse af eleverne i planlægningen er essentiel, hvis læringen skal mere i fokus.
- Det handler i høj grad om elevernes eget engagement og motivation. Hvis de ikke føler, at de har medindflydelse, er det svært at få dem til at lære noget. Så børnene skal i høj grad være medbestemmende i de aktiviteter, der foregår, siger han.
Også undervisningsminister Tina Nedergaard (K) har udtrykt begejstring for forslaget fra KL.
/ritzau/