De danske skoler oplever kæmpe forskelle i den økonomiske ballast, som eleverne har med i skoletasken hjemmefra.
Selv mellem naboskoler er der store forskelle på, hvad elevernes forældre tjener, viser en ny analyse i Ugebrevet A4, der kortlægger forældrenes gennemsnitlige indkomster for hver eneste af landets 1862 folkeskoler og privatskoler.
Danmarks Skolelederforening håber, at undersøgelsen kan sætte skub i en bredere samfundsdebat og få både forældre og politikere til at tænke sig om en ekstra gang.
- Det er problematisk, hvis børn bliver isoleret med nogen, der er lige som dem selv, siger formanden for skolelederforeningen, Anders Balle, til Ritzau.
Han advarer de velstillede forældre mod at vælge lavindkomstskoler fra og gå efter en privatskole, fordi de synes, at deres børn skal være sammen med nogen, der er lige så rige som dem selv og har samme kultur som dem selv.
- Mangfoldighed er en gevinst for børnene. Ikke kun på det faglige område, men i høj grad også på det sociale, det personlige, og det samfundsmæssige plan. Det synes jeg, man skal tænke på, når man vælger skole til sit barn, siger Anders Balle.
Men også politikerne bærer et ansvar for den stigende sociale opdeling på skolerne, lyder det fra skolelederne, som opfordrer til bedre byplanlægning i kommunerne.
- Politikerne skal sørge for at undgå, at der bliver boligghettoer og områder, hvor der kun er store dyre huse. Man skal sørge for, at der bliver lavet blandet bebyggelse i Danmark, så børnene naturligt bliver blandet. Så vil vi også få en bedre social fordeling på skolerne, siger Anders Balle.
Han advarer derimod stærkt mod, at man begynder at køre børnene rundt mellem skoledistrikterne for at få en mere ligelig social fordeling.
/ritzau/