På 10 år er antallet af nye love om folkeskolen steget med 41 procent. Alle vil pille ved skolen. Skolelederne håber, at en ny skolereform vil skabe arbejdsro.
Regler, regulativer og bekendtgørelser vælter ned over folkeskolen. I løbet af de seneste 10 år er der tikket 34 nye ændringer i love ind på skoleledernes kontorer. En stigning på 41 procent i forhold til det foregående årti. Det viser en opgørelse fra Danmarks Pædagogiske Bibliotek.
- Det svarer helt klart til det billede, vi har. De mange nye regler skaber større usikkerhed for lærerne og lederne. Vi planlægger et skoleår ad gangen, og der er ikke tålmodighed og tid til at få reglerne arbejdet ind, siger skoleledernes formand Anders Balle.
Skolehistoriker Ning de Coninck-Smith fra Danmarks Pædagogiske Universitet er ikke overrasket over tallene.
- Den ene lov kommer efter den anden, og intensiteten har været helt vild siden 1990. Uanset hvilken kulør regeringen har, så regulerer vi mere og mere, siger Ning de Coninck-Smith.
Skolepsykologernes formand, Bjarne Nielsen mener, at de mange regler skader folkeskolen.
- Samtidig med alle de nye love bliver folkeskolen også bombarderet med nye fikse idéer om alt fra læringsstile til nye inddelinger af skolen. Der bruges ufatteligt mange spildte kræfter på at afprøve nye idéer, siger Bjarne Nielsen.
Ovenpå regnen af nye regler har folkeskolen snart en ny reform i vente. Regeringen fremlægger til november et udspil til en ny folkeskole. Anders Balle håber, at en ny reform kan skabe ro, og han krydser fingre for, at den bliver vedtaget med et bredt politisk flertal.
- Det er meget vigtigere, at det bliver et bredt politisk forlig, end at vi rykker et par pladser op i PISAs læsetest. En bred forankring er det eneste, som kan give roen og respekten for folkeskolen tilbage, mener Anders Balle.
/ritzau/