Allerede i 1985 var det planen, at Storstrømsbroen skulle have været istandsat. Det skete dog ikke.
Allerede da Farøbroerne stod færdig, skulle Storstrømsbroen have gennemgået en gennemgribende istandsættelse. Men det skete ikke. I stedet blev en masse midlertidige reparationer udført. Det fremgår af det svar, transportminister Henrik Dam Kristensen har skrevet til folketingsmedlem Flemming Damgaard Larsen fra Venstre.
Flemming Damgaard Larsen havde bedt ministeren redegøre for, hvorfor istandsættelsen blev droppet, og hvem der traf beslutningen.
I svaret til venstremanden skriver ministeren, at det rigtig nok var planen, at en hovedistandsættelse af den i dag skrantende bro skulle finde sted i 1985, hvor Farøbroerne ville være etableret. I 1985 besluttede den daværende trafikminister Arne Melchior (CD) imidlertid blot at vedligeholde broen, så hovedistandsættelsen kunne udskydes til 2000.
Heller ikke i 2000 fik broen dog den tiltrængte istandsættelse. Ifølge ministeren blev det i stedet besluttet at vejkassen, der dog allerede dengang var skadet, skulle vedligeholdes, til levetiden var opbrugt, og den skulle udskiftes. Hvilket efter planen skulle ske i 2014.
I sit svar til Flemming Damgaard Larsen skriver transportministeren også, at Banedanmark hele tiden har været af den opfattelse, at Storstrømsbroens bærende hovedkonstruktioner var i god stand. Det kom derfor også som en overraskelse, da der i oktober blev fundet revner i broens hovedragere.
I øjeblikket diskuteres det, hvad der skal ske med broen, så den i fremtiden ikke blot kan bære den trafik, der er her nu, men også den, der i fremtiden vil komme med tunnelforbindelsen til Tyskland.