Huller i asfalten, for korte autoværn og manglende skilte på vejene uden for byzonen er en realitet på grund af manglende vedligeholdelse. Landevejene udgør dermed en fare for færdselssikkerheden. Det viser en ny undersøgelse fra Trafiksikkerhed & Vejservice. Hvis kommunernes landeveje på landsplan har lige så mange mangler, som de 11 kommuner der indgår i undersøgelsen, svarer det til, at der er 11.000 til 12.000 steder, hvor der skal sættes ind, hvis færdselssikkerheden skal være i orden.
- Det kan være en falsk følelse af sikkerhed på landevejen, fordi der er for mange kantpæle, autoværn og belægninger og så videre, der reelt ikke yder sikkerhed, siger formanden for Brancheforeningen for Trafiksikkerhed & Vejservice, Michael Stisen.
En undersøgelse af statens landeveje lavet af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker i 2011 viste, at forhold omkring vejenes indretning eller tilstand er en medvirkende årsag til hver tredje eller fjerde ulykke på landevejene.
En oplagt forklaring på problemet kan ifølge rapporten være, at kommunerne under finanskrisen har sparet på vedligeholdelsen af vejene, og dermed indirekte også på færdselssikkerheden.
Formanden for Kommunernes Teknik- og Miljøudvalg, Martin Dam, anerkender, at det er en prioriteringssag. Mange kommuner laver trafiksikkerhedsplaner, hvor man oftest prioriterer sikring af farlige vejkryds eller sving, hvor der sker mange ulykker.
- Det vil altid blive en prioritering. Man skal være både døv og blind, hvis ikke man er klar over, at der ikke bliver slået til Søren i kommunerne, som det er lige nu - man går efter at få mest sikkerhed for pengene, siger Martin Dam.
Michael Stisen opfordrer dog kommunerne til at gå i dialog omkring forbedringer af landevejene.