Flere end 1000 danskere køber hver dag et frimærke med mobilen. Det er en bragende succes, siger Post Danmark.
Om det skyldes den lange tur ned på posthuset eller den lange kø, når man først er kommet frem, vides ikke. I hvert fald kan man konstatere, at danskerne har taget sms-frimærker til sig.
Siden 1. april, hvor det blev muligt at købe frimærker via sms, har godt 200.000 danskere benyttet sig af det elektroniske alternativ, skriver TV2/Fyn.
Selv om det kun svarer til omkring en procent af samtlige breve sendt af privatkunder, så er det en succes for Post Danmark.
- Det er en bragende succes, så i det nye år overvejer vi at udvikle nye muligheder. Det kan være med mulighed for at købe andre portobeløb end det nuværende faste beløb på otte kroner, siger Jørgen Fischer, chef for Privatkundeområde Vest i Post Danmark.
Mobilportoen skal ifølge Post Danmark ikke ses som et forsøg på at afskaffe det traditionelle frimærke, men som en ekstra service til travle kunder.
- I den situation, hvor man mangler et frimærke, er det en løsning, så man kan få sendt sit brev, siger Jørgen Fischer til TV2/Fyn
Post Danmark er det første postvæsen i verden, der indfører mobilporto, og Post Danmark modtog i september en pris for det innovative tiltag.
For at købe et sms-frimærke skal man sende en sms med teksten "porto" til 1900. Herefter modtager man en kode, som man skriver på brevet, der hvor frimærket normalt sidder.
Koden svarer til normal porto på otte kroner og er altså nok til at sende et standardbrev på op til 50 gram med modtager i Danmark.
Koden skal bruges inden syv døgn, og det er ikke muligt at fortryde købet.
/ritzau/