Den sociale opdeling i det danske uddannelsessystem starter allerede i vuggestuen. I hvert fald viser en undersøgelse, at der er flere børn af forældre uden uddannelse i offentlige børnehaver og vuggestuer end i de private. Samtidig peger undersøgelsen på, at de private dagtilbud ikke tiltrækker børn fra tosprogede familier i lige så høj grad som offentlige.
- Det er bekymrende, at der er en tendens til, at i takt med at flere dagtilbud privatiseres, sker der en højere grad af social og etnisk opdeling, siger Jakob Sølvhøj, der er formand for den pædagogiske sektor i FOA, der har fået foretaget undersøgelsen.
Ifølge den har en fjerdedel af de private daginstitutioner ingen børn med forældre uden erhvervsuddannelse, mens der tilsvarende er tale om en tiendedel for offentlige institutioners vedkommende. Ser man på etniciteten i daginstitutionerne, er der også en forskel: En tredjedel af de private daginstitutioner har ingen børn fra tosprogede hjem mod en tiendedel i de offentlige, viser undersøgelsen, der bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt ledere af både offentlige og private daginstitutioner.
Jakob Sølvhøj sammenligner tendensen med udviklingen i antallet af privatskoler.
- Det er et problem, vi også ser med væksten af privatskoler, som fører til social og etnisk adskillelse. Nu starter det allerede, når børnene er i etårsalderen.
Undersøgelsen overrasker dog ikke lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, AU, Grethe Kragh-Müller.
- I forvejen er det sådan, at de velfungerende forældre bruger meget tid på at besøge institutionerne, finde dem, de helst vil have, og presse på på pladsanvisningen. Det gælder også i de offentlige institutioner, siger hun.
Derudover er det børn med god social baggrund, der klarer sig bedst i uddannelsessystemet, uanset hvor de har gået i daginstitution, og derfor mener Grethe Kragh-Müller, man bør støtte de offentlige institutioner frem for at lukke de private.
- Hvis institutionerne skal gøre en forskel for børn med en svag social eller en anden etnisk baggrund, er det vigtigt, at man sætter fokus på at gøre de almindelige daginstitutioner så gode, at de kan løfte den opgave.