Annonce
Indland

Sundhedsministeren afkræves forklaring på klagebehandling

I 2014 måtte patienter i gennemsnit vente knap halvandet år på afgørelser i klager. Ombudsmand kræver handling

Sagsbehandlingstider i patientklagesager stiger og stiger.

I gennemsnit måtte patienter vente 17,3 måneder i 2014 på en afgørelse fra Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn på en afgørelse. I 2012 var det tal 13,1 måneder, skriver Folketingets Ombudsmand i en pressemeddelelse.

Jørgen Steen Sørensen har nu skrevet et brev til Sundhedsministeriet, hvor han beder ministeriet redegøre for, hvad ministeriet vil gøre for at nedbringe sagsbehandlingstiderne, da han finder ventetiderne "meget bekymrende".

- Folketingets Ombudsmand har i en længere årrække fulgt sagsbehandlingstiderne for patientklager, og det går i den forkerte retning. Derfor rejser jeg nu sagen direkte over for Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, som er den øverste ansvarlige myndighed på sundhedsområdet, siger han.

Sundhedsministeriet erkender ifølge Folketingets Ombudsmand, at sagsbehandlingstiderne er for lange, og at der er behov for en indsats, så patienter hurtigere kan få en afgørelse på deres klage.

Jørgen Steen Sørensen kræver derfor, at ministeriet fortæller, hvad der helt konkret bliver gjort for at nedbringe ventetiderne.

- Sagerne er ofte belastende for patienter, pårørende og berørte sundhedspersoner. Derfor er det vigtigt, at de involverede parter ikke skal vente i årevis på en afgørelse fra patientklagesystemet, siger han.

I 2011 fik udvalgte patienter mulighed for at få en dialogsamtale med den behandlingsansvarlige, skrev Politiken for nylig. Mellem hver fjerde og femte klager får nu et møde, hvor det både er tilladt at skælde ud og stille spørgsmål.

Det fremgår af årsberetningen fra Patientombuddet, som er den øverste klageinstans i sundhedsvæsnet, skrev Politiken.

Ud af det rekordstore antal på 7000, der sendte en klage til klageinstansen Patientombuddet sidste år, var de 4500 sager egnet til dialogsamtale, og i 1031 af dem blev der afviklet dialogsamtale. Året før blev der gennemført 765 dialogsamtaler.

Halvdelen af de patienter, der kom til en dialogsamtale, valgte efterfølgende at droppe klagen.

Annonce
Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Får kæmpebeløb til særlig have: - Jeg troede dårligt mine egne øjne

Lolland

3.900 besøgte Whitsun: Nu er regnskabet gjort op

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Guldborgsund

Usikkerhed om omdiskuteret præstegård: Køber er sprunget fra

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Guldborgsund

Lokale projekter får millioner fra fond: - Vi er meget glade og beærede

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

112

Brand i Næstved sender ikke længere røg ind over beboelsesområde

Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Annonce
Annonce
Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem