Det er ikke sådan lige til, at få køreplanerne for Movia, Lollandsbanen og DSBs nødkøreplaner til at hænge sammen.
Efter lukningen af Storstrømsbroen har turen nordpå været noget længere for mange pendlere fra Lolland-Falster. Størst er problemet for dem, der også skal med bus eller Lollandsbanen, for DSB har nemlig ikke koordineret deres nødkøreplan med disse operatører.
Men det er heller ikke sådan lige til, lyder det fra både Lollandsbanen og Movia, efter DSB tidligere på ugen var ude og sige, at det var netop disse operatører, der var nødt til at tilpasse sig.
- Vi har jo en køreplan for togene på Sjælland, som ligger fast. Så begynder vi at ændre meget på regionaltoget til Nykøbing, rykker vi ved hele køreplanen for samtlige regionstog på Sjælland, lød argumentet fra DSB’s trafikinformationschef, Tony Bispeskov.
Hos Movia er områdechef Lars Richter helt med på, at det ikke er tilfredsstillende, når bus og tog ikke passer optimalt sammen. Alligevel mener han ikke, at det for så kort en periode, som broen holdes lukket for togdrift, er muligt at ændre på køreplanen for busserne.
- Et par uger kan være lang tid, hvis der er dårlig korrespondance, men det er meget kort tid for at lave nye køreplaner for hele Lolland-Falster. Og hvis vi ændrer på planerne, ryger der også nogle korrespondance andre steder. Det betyder, at vi ville skubbe problemerne ud til en masse mennesker, som i dag ikke har nogen problemer, fordi de ikke rejser med DSB, siger Lars Richter.
Hos Lollandsbanen har man ifølge trafikchef Rene B. Hansen ikke fået mange klager fra sure pendlere. Men er der problemer, hører de meget gerne om det.
- Ved sådanne særkøreplaner kan der være afgange, hvor det ikke kan hænge sammen. Oplever mange problemer med det, hører vi selvfølgelig gerne om det, så vi kan se om vi kan gøre noget for dem, siger Rene B. Hansen.