Programmører tror ikke på, at IC4-togenes computere er så uproblematiske, som rapport konkluderer.
IC4-togenes kørecomputere er ikke så problemfri, som en rapport fra konsulentfirmaet Atkins konkluderer. Det siger flere programmører med kendskab til de skandaleombruste DSB-tog til Ingeniøren.
- De offentliggjorte udsagn om IC4-materiellets overordnede software- og hardwareproblematikker er useriøse, og det er underligt, at Atkins vil lægge navn til sådanne løse påstande, siger en anonym programmør til fagbladet.
Vedkommende har tidligere været involveret i processen med at analysere og opgradere IC4-togsættenes kørecomputer.
Computerne har fået en stor del af skylden for problemerne med at koble IC4-togene sammen. Det er disse problemer, der har forhindret DSB i at bruge togene som planlagt i trafikken mellem landsdelene.
Men disse problemer afvises i rapporten fra Atkins.
- Offentlighedens opfattelse er, at TCMS (computersystemet, red.) er årsagen til koblings- og andre problemer, men vi finder ikke, at det er tilfældet. TCMS-designet har den ønskede funktionalitet, skriver Atkins blandt andet.
Konsulenterne vurderer, at computerne vil være køreklare efter den software-opgradering, som DSB har bestilt.
- Atkins dribler behændigt uden om problemerne med togcomputeren, siger en anden anonym programmør med IC4-kendskab til Ingeniøren.
- Det er tydeligt, at de ikke har gennemført en specifik, selvstændig undersøgelse af disse problematikker, men blot videreformidler dét, som de har fået at vide fra DSB, lyder kritikken videre.
Programmørerne hæfter sig således ved, at DSB endnu ikke har planlagt eller bestilt de sidste softwareopdateringer, som skal gøre det muligt at sammenkoble fire IC4-togsæt.
Koncernchef Frank Olesen fra DSB var ved rapportens offentliggørelse ikke parat til at afskrive computerne som en fremtidig fejlkilde på IC4-togene.
- Der kan altid være mange software-relaterede problemer i IC4-materiellet, sagde han til Ingeniøren.
/ritzau/